IBS International Business School Ljubljana
All authors who would like to contribute to IBS Newsletter are invited to send their contributions to info@ibs.si.
2021 > Letnik 11, št. 1
DR. DUŠAN GOŠNIK, DR. MASSIMO MANZIN: USPEŠNOST PROJEKTOV V MAJHNIH IN SREDNJIH STORITVENIH PODJETJIH |
Povzetek Abstract 1. Uvod Projektni management zaradi svoje učinkovitosti omogoča podjetjem, da hitreje reagirajo na spremembe iz okolja. Na uspešnost projektov vplivajo mnogi dejavniki: kakovostna priprava in zagon projekta, izkušenost vodje projekta ter učinkovita projektna organizacija s primerno projektno strukturo. Projektni management obsega dejavnosti planiranja, organiziranja, vodenja in nadziranja projektov. Področje managementa projektov je dobro raziskano, čemu pričajo razikave različni avtorjev s tega področja (Heerkens 2002; Thomsett 2002; White in Fortune 2002; Bryde 2003; Rozman in Stare 2008; Murphy in Ledwith 2007; Kerzner 2009; Stare 2011; Stare 2020). Manj od teh raziskav preučuje uspešnost projektov specifično malih in srednjih (MSP) storitvenih podjetjih. Procesi katerem se storitve izvajajo in posredujejo potrošniku so lahko posebne vrste procesov, ki jim pravimo projekti, njihovo planiranje, organiziranje, vodenje ter nadziranje imenujemo projektni management. Ta članek obravnava področje projektnega managementa na primeru storitvenih MSP v Sloveniji. V nadaljevanju predstavljamo področje projektov v stortvenih podjetjih, opisujemo opredelitve uspešnosti projektov s strani različnih avtorev ter izvedbo ter rezultate raziskave z diskusijo, omejitvami ter zaključkom. 1.1 Projekti, storitve in majhna ter srednje velika podjetja (MSP) Značilnosti storitev vplivajo na zasnovo in izvedbo projektov v storitvenih podjetjih. Kotler (1998, 464) opredeljuje temeljno značilnost storitve to, da po svoji naravi neotipljive. Lovelock (1998, 5) poudarja minljivost storitev in pravi, da storitve ustvarjajo korist za odjemalca v času. Gronroos (1990, 27) izpostavlja temeljno lastnost storitev, ki je, da rešujejo nek specifičen problem za odjemalce. 1.2 Dejavniki uspešnosti projektov Kerzner (2009) opredeljuje uspešnost projektov po merilih časa, kakovosti in stroškov in jih imenuje primarni dejavniki uspeha projektov (Kerzner 2009; Stare 2011, 29). Prav tako Kerzner (2009) opredeljuje sekundarne dejavnike uspeha, ki so: zadovoljstvo naročnika, poznejši posli, finančni uspeh, tehnična dovršenost, etični, varni rezultati projekta, zdravju nenevarni ter okolju prijazni (izdelki, storitve) ter zadovoljstvo zaposlenih. Heerkens (2002) kot pomemben dejavnik uspešnosti projektov poudarja koristi ustvarjenih izdelkov in storitev ter s tem koristi projekta za uporabnika. Thomsett (2002) kot pomemben dejavnik uspešnosti projekta prav tako navaja uresničitev pričakovanj naročnika, ki so bila izražena in opredeljena v zahtevah projekta ob začetku. Sem spadajo dogovorjeni načini sodelovanja med naročnikom in izvajalcem ter skrite želje in zahteve naročnika, ki jih izkušen vodja projekta pravočasno zazna in upošteva v izvedbi projekta. Uspeh projekta lahko razumemo kot doseganje njegovih ciljev znotraj opredeljenega časa, stroškov in doseganje zahtevane kakovosti (Verzuh 1999, 17). Prav tako uspešen projekt pomeni visoko zadovoljstvo naročnika, projekt izveden z malo spremembami ter brez oviranja glavnega delovnega toka nadrejene organizacije (Bogdanović et al. 2008, 13). Po predlogu Murphyja in Ledwitha (2007) lahko pri ocenjevanju uspešnosti zaključenih projektov vključimo: kako jasno smo določili cilje projekta, (2) kakšna je podpora vodstva podjetja na projektu, (3) kako smo zagotovili primerne vire, (4) kako smo planirali in nadzorovali projekt, (5) kako smo upoštevali zahteve naročnika ter (6) kako smo obvladovali tveganja projekta. V zvezi s projekti Stare (2011, 29) in Rozman in Stare (2008) navajajo, da so merila uspeha projektov dobičkovnost, usklajenost s strategijo, ustreznost rezultata projekta poslovnemu namenu, zadovoljstvo naročnika in drugih udeležencev, povečanje ugleda in pridobitev novih poslov. Vse te vidike uspoešnosti projektov vključujejo tudi merila za doseganje odličnosti projektov po Westerveld-u (2003) in prav tako IPMA model uprojektne odličnosti (Bogdanović et al. 2008, 188). V zvezi z merili uspešnosti projektov Thomsett (2002) opozarja, da pretirana osredotočenost vodje projekta na merila lahko povzroči pretirano osredotočenost vodje na npr. izvedbene roke in stroške na račun slabše kakovosti (Stare 2011, 31). Glede na podobne predhodne raziskave na tem področju (Murphy in Ledwith 2007; Gošnik in Manzin 2018) smo na podoben način zasnovali in izvedli tudi to raziskavo. V nadaljevanju predstavljamo rezultate. 2. Metodologija raziskovanja V tej raziskavi predstavljamo rezultate obsežnejše raziskave na tem področju iz leta 2018 (Gošnik in Manzin 2018). Takrat sta vključila tako proizvodna kot storitvena MSP. Ker imajo storitvena podjetja mnoge posebnosti, kar smo predstavili v uvodu, v tej raziskavi omejujemo le na storitvena MSP. Tako predstavljamo rezultate iz raziskave v letu 2018 samo na vzorcu storitvenih MSP v Sloveniji. Zajeli smo vzorec 79 storitvenih MSP. Za zbiranje podatkov smo uporabili podobni anketni vprašalnik, ki sta ga uporabila Murphy in Ledwith (2007). V tej raziskavi predstavljamo odgovore na sledeča raziskovalna vprašanja (RV): 3. Raziskava in analiza rezultatov V nadaljevanju v obliki grafov in preglednic predstavljamo ugotovitve te raziskave: podajamo komentarje ter zaključimo z omejitvami in možnimi smermi bodočih raziskav na tem področju. 3.1 Vrsta projektov, ki se izvajajo v storitvenih MSP Slika 1: Najpogostejša vrsta projektov v storitvenih MSP v Sloveniji
Raziskovalno vprašanje 2 se je nanašalo na vrsto projektnih organizacijskih struktur v izvedbi projektov storitvenih MSP. Rezultati na Sliki 2 kažejo, kolikšen odstotek podjetih uporablja kakšno organizacijsko strukturo za podporo projektnemu načinu dela. Slika 2 kaže, da storitvena MSP najpogosteje na projektih uporabljajo čisto projektno strukturo za izvedbo projektov, kar je odgovorilo kar 34,2 % vseh podjetij, sledi matrična projektna struktura (31,6%), projektna pisarna (21,5%) ter funkcijska struktura (12,7%). Ocenjevali smo, da storitvena MSP zaradi manj razpoložljivih kadrov uporabljajo največ funkcijsko organiziranost s podporo projektne pisarne. Pokazalo se je drugače. Rezultat, ki ga kaže Slika 2, je lahko tudi posledica tega, da je najpogostejša opredeljena oblika projektov bila zaznana kot informacijski projekti (Slika 1). Slika 2: Najpogostejša organizacijska struktura na projektih v storitvenih MSP
3.3 Odločevalci pri izvedbi projektov v storitvenih MSP Raziskovalno vprašanje 3 se je nanašalo na to, ateri so najvplivnejši odločevalci pri izvedbi projektov v storitvenih MSP. Na Likertovi lestvici od 1 do 4 so se anketiranci opredelili, kateri odločevalec je v izvedbi projektov najvplivnejši. Na sliki 3 so prikazane povprečne vrednosti odgovorov in standardni odkloni posameznih odgovorov. Kot je prikazano, anketiranci menijo, da so v storitvenih MSP podjetjih najvplivnejši odločevalci prav vodje projektov (3,35 na lestvici 1 do 4), sledijo direktorji podjetij (3,15 na lestvici 1 do 4), funkcijski vodje (2,73 na lestvici 1 do 4), projektni svet (2,48 na lestvici 1 do 4) ter odbor direktorjev (2,29 na lestvici 1 do 4). Slika 3. Slika 3: Najvplivnejši odločevalci na projektih v storitvenih MSP 3.4 Dejavniki uspeha projektov v storitvenih MSP Raziskovalno vprašanje 4 se je nanašalo na to, kateri so zaznani vplivni dejavniki za uspešnost projektov v storitvenih MSP. Rezultate kaže slika 4.
3.5 Kriteriji cenjevanja uspešnosti projektov v storitvenih MSP Raziskovalno vprašanje 5 se je nanašalo na to, katere kriterije ocenjevanja uspešnosti projektov ob zaključku projektov uporabljajo storitvena MSP. Slika 5.
6. Sklep in diskusija Na omejenem vzorcu storitvenih MSP v Sloveniji rezultati kažejo, da so najpogostejša vrsta projektov v storitvenih MSP v Sloveniji projekti povezani z informacijsko tehnologijo. Z vidika organiziranosti dela na projektih storitvena MSP najpogosteje uporabljajo čisto projektno strukturo za izvedbo projektov, sledi matrična projektna struktura in projektna pisarna. Anketiranci pravijo, da so v storitvenih MSP podjetjih najvplivnejši odločevalci vodje projektov, sledijo direktorji podjetij ter funkcijski vodje. Zaznali smo, da na uspešnost projektov v storitvenih MSP najpomembneje vplivajo: jasno določeni cilji projekta, sledi ustrezno planiranje in nadzor projekta v izvedbi, podpora vodstva ter dovolj virov za delo na projektu. Rezultati kažejo, da storitvena MSP dajejo na projektih največji poudarek na zadovoljstvo naročnikov, doseganje standardov kakovosti, dokončanje projekta znotraj finančnih omejitev, končanje projekta znotraj dodeljenega časa ter izpolnjevanje specifikacije. Omejitev raziskave predstavlja vzorec ter metoda zbiranja primarnih podatkov s pomočjo metode anketiranja. V raziskavo smo zajeli vzorec le 79 storitvenih MSP. Zaradi različnosti projektov, s katerimi se ukvarjajo storitvena MSP, rezultatov te raziskave ne moremo posploševati na celotno populacijo storitvenih MSP. Priložnost za nadaljnje raziskave vidimo v smeri enake raziskave na večjem vzorcu ter ponovitev raziskave čez čas in izvedbo primerjalnih študij.
Audretsch, D.B. in Prince, Y.M. (1998). Do small firms compete with large firms? Tinbergen Institute of Rotterdam, Centre for Economic Policy Research (CEPR) and Georgia State University.
|