IBS International Business School Ljubljana
All authors who would like to contribute to IBS Newsletter are invited to send their contributions to info@ibs.si.
2010 > September
PROCESIRANJE IN EVALVACIJA ORGANIZACIJE IN IZVEDBE PRAKTIČNEGA IZOBRAŽEVANJA (PRI) ŠTUDENTOV* |
![]() |
![]() |
1. Kompetenčni okvir študijskih programov kot osnova za procesiranje in evalvacijo PRI Izhajamo iz predpostavke, da so izjemnega pomena za trajnostni razvoj Slovenije tudi študijski programi višjega in visokega šolstva z ustrezno kompetenčno naravnanostjo. V prispevku se sicer osredotočamo na višješolska programa Poslovni sekretar in Ekonomist, kar pa lahko predstavlja smiselno analogijo tudi za ostale visokošolske in fakultetne študijske programe v Sloveniji. Eno najpomembnejših sestavin študijskega procesa v navedenih programih predstavlja vsekakor praktično izobraževanje študentov (PRI). Izhajati je potrebno iz trajnostno-razvojne kompetenčne pogojenosti PRI, ob upoštevanju sprejetih osnovnih načel trajnostnega razvoja, kot osnove tako z vidika primernosti izbora delovnih področij PRI, kakor tudi z aspekta ustreznosti procesiranja organizacije in izvedbe ter evalvacije PRI študentov. V slehernem od kompetenčnih sklopov se skriva zahteva po ustreznem profiliranju PRI (ergodidaktičnem, tehnično-tehnološkem, ekonomskem, ekološkem, sociološkem, psihološkem, etičnem, kadrovskem, informacijsko-komunikacijskem,.....), ki lahko bistveno oplemeniti tiste segmente trajnostno-razvojnih kompetenc študentov, ki jih konkretni poklicni outputi omogočajo. Zavedati pa se je potrebno, da se z institucionalnim profiliranjem študentov (kadrov v pripravi) za želene in/ali potrebne zaposlitve njihova trajnostno-razvojna kompetenčna rast ne zaključi, pač je to naloga predvsem formalnega in neformalnega vseživljenjskega učenja, izobraževanja, usposabljanja in spopolnjevanja.
1.1 Procesiranje organizacije in izvedbe PRI Tabela 1: Primer postopka organiziranja PRI na VSŠ
________________________ * Povzeto po referatu »Plemenitenje kompetenc s študentsko prakso v funkciji trajnostnega razvoja«, ki ga bo avtor predstavil na 2. znanstveni konferenci z mednarodno udeležbo »Management, izobraževanje in turizem«, 21.-22. oktobra 2010, v Portorožu
Na podlagi gornje tabele je na spodnji sliki prikazan procesogram postopkov organiziranja in izvedbe PRI. 2. Evalvacija doseganja ciljev PRI z vidika kompetenčnih okvirov študijskih programov Pri izvajanju PRI je torej potrebno upoštevati tako splošne kot poklicno-specifične kompetence v predhodno navedenih študijskih programih, kakor tudi predvsem formativne cilje posameznih študijskih predmetov oz. predmetnih modulov. PRI je lahko organizirano tako, da zajema specifiko več predmetov in predmetnih modulov, ker ga je praktično nemogoče deliti po posameznih predmetih. Pri izbiri mest za izvajanje PRI so upoštevani predvsem ustrezna organiziranost, pestrost in primernost del in nalog ter kadrovska pokritost v smislu mentorstva v času PRI. Evalvacija praktičnega izobraževanja se izvaja preko poročil mentorjev PRI v podjetjih in študentov na praksi, nadalje z razgovori med organizatorjem prakse in mentorji, oceno projektnih nalog, ki jih ocenijo mentorji - nosilci študijskih predmetov, kakor tudi na skupnih srečanjih z mentorji prakse iz organizacij. Pred organizatorjem PRI na šoli opravijo študenti ustni izpit, kjer je podana zaokrožena slika o kvaliteti doseganja pričakovanega kompetenčnega okvira v navezi teorija-praksa. Ocena PRI je sestavljena iz ocene mentorja PRI, ocene PN in ocene ustnega izpita (zagovora PRI). Izjemnega pomena za evalvacijo PRI so sledeči inštrumenti: ustreznost izbora razpisanih tem in oblikovanja vsebine projektnih nalog (PN), anketiranje študentov in diplomantov po vprašanju izvedbe študijskega procesa, vključujoč PRI in anketiranje mentorjev PRI o zadovoljstvu s pripravami in izvedbo študentske prakse, predvsem z vidika sodelovanja šola-podjetje. Na primer pri oceni PN za PRI je dana pozornost trem kriterijem: (1) vsebina (ustreznost z vidika konkretnih stikov z obravnavano tematiko na PRI in naslova naloge), (2) aktualnost, izvirnost in inovativnost (skozi prizmo konkretne prakse in lastne »dodane vrednosti« naloge), (3) skladnost naloge s tehničnimi navodili šole (upoštevani ustrezni bibliografski standardi: oblika in členitev vsebine naloge, citiranje, povzemanje avtorjevih misli, navajanje virov in literature, ipd.). Evalvacija PRI z vidika mentorjev lahko poteka po sledečih sklopi vprašanj: (1) priprava in izvedba PRI, (2) kvaliteta predhodno pridobljenih potrebnih kompetenc študentov za potrebe učinkovitega PRI, (3) opažene spretnosti in lastnosti študentov, (4) koristi PRI za podjetje, (5) doseganje ciljev PRI po konkretnih študijskih programih.
3. Sklepne ugotovitve Podani način priprav, organiziranja in izvedbe PRI v funkciji plemenitenja kompetenc študentov za njihov prispevek k trajnostnemu razvoju predstavlja zgolj okvir za sistematičen in strokoven pristop k ustreznemu profiliranju študentske prakse. V razpravi niso podrobneje predstavljeni konkretni prispevki obravnavanih delov študijskega procesa k trajnostnemu razvoju, pač pa je kompetentnim akterjem dano v razmislek o možnostih in nujnosti vključevanja zahtev trajnostnega razvoja v ta proces. V ta namen je potrebno izvajati ustrezno sprotno in končno evalvacijo tako teoretičnega kot praktičnega dela študijskega procesa na višjih strokovnih šolah.
Mag. Anton Mihelič |