IBS Mednarodna poslovna šola Ljubljana
Vabimo vse, ki bi želeli prispevati v IBS poročevalec, da se nam oglasijo s prispevki na info@ibs.si.
2014 > Letnik 4, št. 3
DR. BOGDAN KAVČIČ: MEHKE INOVACIJE |
Povzetek Inovacije so splošno priznane kot eno najpomembnejših gibal gospodarskega in družbenega razvoja. Vendar še vedno ni vseobsežne enotne definicije inovacije. Gre za pojav, ki se še vedno razvija in spreminja. Tradicionalno so bile pozornosti deležne predvsem tehnološke (funkcionalne) inovacije. Metodologija OECD (Oslo Manuel: 2005) ločuje proizvodne, procesne, trženjske in organizacijske inovacije. V zadnjem desetletju pa se povečuje tudi pozornost mehkim inovacijam, ki jih druge klasifikacije sploh ne vključujejo ali pa le delno. Gre za inovacije, ki ne spreminjajo funkcionalnih lastnosti proizvodov in storitev, ampak učinkujejo na človekova čutila in razum. Tipične so za kulturno in kreativno industrijo. Ta industrija sodi med najhitreje rastoče panoge, je med največjimi zaposlovalci in manj občutljiva za gospodarsko krizo od drugih. Lahko pa so združene s funkcionalnimi inovacijami in določajo način, kako le-te delujejo na uporabnika. Kljub temu jo uradna statistika (še) ne spremlja. Abstract Ključne besede: definicija inovacij, klasifikacija inovacij, mehka inovacija, kulturna in kreativna industrija. Key words: definition of innovation, klasifikation of innovation, soft innovation, cultural and creative industry 1. KAJ JE IN KAJ NI INOVACIJA Čeprav je »inovacija« izraz, ki ga pogosto uporabljajo široki sloji prebivalstva, vsebina tega pojma za enkrat še ni enoznačno in celovito opredeljena. Vzrok je - enostavno rečeno – v kompleksnosti in raznolikosti vsebine in uporabe pojma. Težave pri definiranju pojma inovacija se začno že pri razlikovanju, kaj sploh je inovacija oziroma, kaj ni inovacija. Vzroki so zlasti naslednji: Ena novejših definicij inovacije je naslednja (Oslo Manual 2005, 44): »Inovacija je uvedba novega ali pomembno izboljšanega proizvoda (dobrine ali storitve) ali procesa, nove marketinške metode ali nove organizacijske metode v poslovno prakso, organizacijo delovnega mesta ali zunanje odnose.« Takšna opredelitev vključuje veliko raznolikost možnih inovacij. Vključuje vse dejavnike, ki so potrebni za izboljšanje procesa ali proizvoda in njegovo uspešno uveljavitev na trgu. Je pa še vedno usmerjena predvsem na področje gospodarskih dejavnosti. 2. RAZNOVRSTNOST INOVACIJ Že hitra analiza tega, za označevanje česa se uporablja oznaka inovacija in pridevnikov, povezano s katerimi, se ta pojem uporablja, pokaže veliko raznolikost. Napačno bi torej bilo, če bi inovacijo razumeli kot nekaj natančno opredeljenega. To ne velja samo za preteklost. Tudi dandanes v strokovni literaturi najdemo precej vsaj deloma različnih definicij inovacije. Gre za usmerjanje pozornosti na nove vidike, za pripisovanje različne teže različnim sestavinam itd. Med prvimi, ki so opredelili različne vrste inovacij, je bil ekonomist Joseph Schumpeter (1883–1950). Razlikoval je pet vrst inovacij (po Faberger 2005, 6–7): Inovacije se med seboj bistveno razlikujejo glede na velikost učinkov, ki jih povzročijo. Gre lahko za inovacije, ki imajo le majhne učinke ali posledice. Te običajno označujejo v organizacijah kot koristni predlogi. Zbiranje takih inovacij je v organizacijah del sistema množične inovacijske dejavnosti (več o tem v: Kavčič. 2008, str. 141-142). Te vrste inovacij imajo sicer posamezno majhne učinke. Njihova moč pa je v množičnosti, ko se njihovi učinki kumulirajo. Tedaj so njihovi učinki lahko veliki, tudi merjeno z denarjem. Inovacije pa lahko imajo tudi zelo velike učinke. V takih primerih jih označujemo kot odkritja ali iznajdbe. Takšne inovacije, kot je npr. bila iznajdba parnega stroja ali elektrike, lahko povzročijo celo spremembo temeljnega načina družbene proizvodnje (tehnološko revolucijo). Takšne inovacije označujejo tudi kot prebojne ali radikalne inovacije. Povzročijo, da se postopno opusti uporaba enega (starega) načina proizvodnje (recimo parnega pogona v industriji) in uvede nov način (recimo električni pogon). Vmes med koristnimi predlogi in radikalnimi inovaciji pa je seveda veliko stopenj različno učinkovitih inovacij. Poleg navedenih bi lahko našli še vrsto predlogov klasifikacije inovacij (npr. na poklicne in nepoklicne, inovacije znotraj in zunaj firme, avtonomne in sistemske, itd). Posebej kaže omeniti, da je skoraj vsaka država razvijala svoj sistem razumevanja in ukvarjanja z inovacijami. Različne opredelitve inovacij pa niso omogočale mednarodno primerljivega in dolgoročno primerljivega sistematičnega raziskovanja inovacij, je bilo potrebno izdelati enotne definicije, klasifikacije itd. Tega posla so se lotili strokovnjaki v okviru Organizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj (OECD) in v tem okviru sta nastala dva priročnika: Frascati Manual (2002, s kasnejšimi dopolnili – zadnjimi 2012) in (skupaj z Evropsko komisijo in Evrostatom) Oslo Manual (2005). Slednji vsebuje tudi klasifikacijo vrst inovacij in sicer na: proizvodne, procesne, trženjske (marketinške) in organizacijske inovacije. Ta klasifikacija je bila široko sprejeta in praktično prevladuje v strokovni literaturi o inovacijah in pri njihovem empiričnem raziskovanju. Zato jo povzemam po Oslo Manual (2005, str. 46-52): 3. MEHKE INOVACIJE Od leta 2007 dalje se v strokovni literaturi začenja pojavljati nova oznaka inovacij: mehke inovacije. Poznavanje posebne vrste inovacij, ki se ne vključujejo v celoti v definicije po Oslo manual, je bilo prisotno že prej. Satish (2011, str.1-2) navaja, da sta Bianchi in Bartolotti leta 1996 omenjala tako imenovano »formalno inovacijo«. To je inovacija, ki spreminja izdelek, ne da bi obenem nujno spreminjala njegovo funkcionalnost ali način proizvodnje. Podobno še nekateri drugi avtorji. Gre za spremembe v proizvodih ali storitvah, ki so povezane z njihovo horizontalno diferenciacijo. O horizontalni diferenciaciji izdelkov govorimo, kadar obstoji na trgu več funkcionalno povsem primerljivih (praktično enakih) izdelkov. Vendar pri isti ceni izdelkov nekateri potrošniki izberejo določen proizvod, drugi potrošniki pa drug proizvod. V tem primeru ne gre za objektivno preferenco na osnovi razlike v ceni ali funkcionalnosti ampak za subjektivno preferenco na osnovi ugajanja (Satish: 2011, str. 2; Stoneman: 2008, str.3). Nekateri imajo npr. radi avtomobil modre barve, drugi pa belega iste znamke in cene. Mehka inovacija (angl.: soft innovation) je inovacija v blagu in storitvah, ki vpliva predvsem na njihovo estetsko in intelektualno privlačnost, manj pa na njihovo funkcionalnost (Stoneman 2010, 22). Gre torej za delovanje na čutila uporabnika. Njihova bistvena lastnost je ustvarjalni vložek inovatorjev, kar jih razlikuje od enoličnih, ponavljajočih se prispevkov odvetnikov, menedžerjev, računovodij itd. (Handke 2011, 3). Tipični primeri takšnih inovacij so: Mehke inovacije je smotrno razdeliti na dve vrsti. Ena vrsta vključuje inovacije v izdelke, ki na splošno niso funkcionalne narave. Mehke inovacije v tem primeru povečajo njegovo/njeno estetsko privlačnost, drugače rečeno: delujejo na čutila ali intelekt. Takšen primer uvedbe mehke inovacije je uvedba novih estetskih proizvodov ali variant proizvodov. Recimo nov CD, nova glasba, knjige, filmi, moda, video igrice, nova režija iste igre itd. Ti proizvodi so značilni za proizvodnjo, ki se jo je v zadnjem času prijelo ime »kreativna industrija« (kultura, mediji, umetnost ipd.) oziroma kreativna dejavnost, tudi kulturni sektor. Kreativna industrija se tradicionalnega razumevanja industrije razlikuje zlasti zaradi dveh razlogov: Prvi je, da je za to industrijo nujen kreativni vložek; druga pa, da je v kreativni industriji nujna koordinacija vrste ustvarjalcev in drugih sodelavcev, da nastane tržni kulturni proizvod (Handke 2011, 3-4). Druga vrsta pa so mehke (estetske) inovacije v proizvode, ki niso predvsem estetski, ampak funkcionalni. Torej proizvode, ki združujejo funkcionalne in estetske lastnosti. Lahko gre tudi za združevanje funkcionalnih (tehnoloških) in estetskih inovacij. Na teh področjih proizvodnje imajo predmeti poleg funkcionalnih lastnosti lahko še vrsto drugih nefunkcionalnih karakteristik. Gre predvsem za videz, otip, vonj, okus in zvok. Torej za delovanje na čutila in intelekt. Pohištvo je za posameznika bolj prijetnega videza, hrana mu lepše diši, blago je prijetnejše na otip, filmsko obložena tableta aspirina se lažje pogoltne, izdelek manj onesnažuje naravo ipd. Lahko gre tudi za način, kako funkcionalne inovacije vplivajo na čutila. V tem primeru so mehke inovacije lahko vključene v funkcionalne. Mnogi novi proizvodi s tega področja pa vključujejo oboje, funkcionalno in mehko inovacijo. Nov tip avtomobila ima, recimo, manjšo porabo goriva, obenem pa je bolj prijeten na pogled (Stoneman 2010, 23-24). Mehke inovacije so torej značilne za posebno vrsto »industrije«, za katero se v tem stoletju uveljavlja izraz kulturna in kreativna industrija (KKI). V tej industriji so najbolj pogoste. Murovec in drugi (2012, str. 1) jih opisujejo takole: »Kulturne in kreativne industrije (KKI) predstavljajo aktivnosti na stičišču umetnosti, gospodarstva in tehnologije ter ustvarjajo simbolične proizvode, ki so močno odvisni od intelektualne lastnine...... V literaturi sicer lahko najdemo precej različne definicije kulturnih in kreativnih industrij in tudi njihov obseg in klasifikacija še ni sta povsem jasna. Povsem jasno pa je to, da predstavljajo jedro kreativne ekonomije.« Tudi izraz kreativna ekonomija se je začel uporabljati v tem stoletju (2001). Čeprav je povezanost med kulturo in ekonomijo bila znana že prej, pa je nova oznaka predvsem izraz spoznanja o velikem vplivu kulture na ekonomijo. Preučevanje oziroma spremljanje kulturne in kreativne industrije v Sloveniji je oteženo, ker uradna statistika teh dejavnosti še ne spremlja. zato so tudi na Ministrstvu za kulturo leta 2010 ob izdaji navedene knjižice Kulturne in kreativne industrije po slovensko, morali podatke zbirati dodatno iz statistične klasifikacije dejavnosti. Vanje so vključili dejavnosti in zaposlene iz 35 šifer dejavnosti (Kulturne in kreativne industrije po slovensko: 2010, strani niso označene). Koliko so bile te vključitve statističnih šifer dejavnosti v kulturne in kreativne industrije natančne, ostaja neodgovorjeno vprašanje. Po podatkih iz te publikacije, je bilo leta 2009 v Sloveniji v KKI zaposlenih 4% vseh zaposlenih prebivalcev (vključno s samozaposlenimi). Tolikšno število uvršča KKI med najmočnejše posamezne dejavnosti, saj zaposleni tudi v najpomembnejših posameznih dejavnosti dejavnostih le redko presegajo 5% vseh zaposlenih. Leta 2009 je bilo v KKI približno enako število gospodarskih družb, kot samozaposlenih (ca 4.500). Podobne podatke navaja za Srbijo Spasić (Spasić: 2013). Navaja, da v svetu KKI prispevajo ca 7% k BDP in da KKI beležijo hitro rast zaposlovanja (med 5% in 20%) oziroma se zaposlenost v času krize v teh dejavnostih zmanjšuje počasneje kot v drugih dejavnostih. Največ je aktivnih na področju arhitekture, založništva in umetniškega ustvarjanja. Torej tudi opredelitev KKI ni enostavna in še ni univerzalnih definicij. V Sloveniji je ministrstvo za kulturo januarja 2011 izdalo knjižico Kulturne in kreativne industrije po slovensko. Izhodiščna ugotovitev je, da definiranje kulturnih in kreativnih industrij ni preprosta naloga. Pojem je bil k nam prenesen iz drugih jezikov, v katerih ima specifične pomene. V Sloveniji je bila začetna uporaba izraza »kulturna industrija«, sodobno uporabljen izraz pa so kulturne in kreativne industrije (KKI). V knjižici je povzeta definicija kulturnih in kreativnih industrij, kot jo je podala leta 2010 Evropska komisija (Green paper 2010, 5), ki pravi: »Kulturne industrije« so tiste industrije, ki proizvajajo in distribuirajo dobrine ali storitve, ki imajo takrat, ko se razvijejo, poseben atribut, uporabo in namen, ki uteleša in posreduje kulturno, izražanje, ne glede na komercialno vrednost, ki jo lahko imajo. Poleg tradicionalnih umetnostnih področij (scenske umetnosti, likovne umetnosti, kulturna dediščina – z javnim sektorjem vred) zajemajo tudi film, DVD in video, televizijo in radio, videoigre, nove medije, glasbo, knjige in tisk. Ta koncept je definiran v odnosu do kulturnega izražanja ter Konvencije Unesca o varovanju in spodbujanju raznolikosti kulturnega izražanja iz leta 2005. »Kreativne (ustvarjalne) industrije« pa so tiste industrije, ki uporabljajo kulturo kot vložek in imajo kulturno razsežnost, čeprav so njihovi rezultati po večini funkcionalni. Te industrije zajemajo arhitekturo in oblikovanje, ki kreativne elemente vključujeta v širše procese in podsektorje, kot so grafično in modno oblikovanje ter oglaševanje. Kot navedeno, so mehke inovacije značilne za kulturne in kreativne industrije. Vendar so prisotne tudi v drugih dejavnostih, tudi tistih, v katerih so inovacije večinoma funkcionalne narave. Gre predvsem za nove variante izdelkov in za proizvodne inovacije. Na teh področjih je pogosto težko ločiti, kaj je mehka inovacija in kaj funkcionalna. Mnogi novi izdelki vključujejo oboje, estetske in funkcionalne elemente. Zato je ugotavljanje, kdaj gre za mehko inovacijo, stvar razprave v posameznem primeru (Stoneman 2010, 113). Ena najbolj proučevanih industrij s tega vidika je prehrambena industrija, ki je najstarejša industrija na svetu. Inovacije v prehrambeni industriji imajo običajno funkcionalni in estetski karakter. Inovacije gredo v smeri tako vertikalne kot horizontalne diferenciacije. Trg za prehrambene izdelke je v Veliki Britaniji rasel po stopnji 15,8 % letno med 2002 in 2006. Med zelo proučevanimi industrijami je tudi farmacevtska. Mehke inovacije se nanašajo predvsem na estetske vidike. Npr. aspirin prodajajo sedaj v mnogih variantah – predvsem zaradi estetike, manj zaradi funkcionalnosti. Z vidika mehkih inovacij je zanimivo tudi področje finančnih storitev (Stoneman 2010, 114–128). V celoti gledano je pomen mehkih inovacij vse večji tudi v tradicionalnih industrijah. Satish npr navaja, da so prav mehke inovacije lahko ključni dejavnik za doseganje tržne dominacije proizvodov drugih industrij (Satish: 2011, str. 8). Je pa zaščita mehkih inovacij še relativno slabo urejena, Stoneman npr. navaja, da jih ni mogoče patentirati (Stoneman: 2008, str. 3). Da estetskih inovacij ni mogoče patentirati velja za celotno Evropsko unijo torej tudi za Slovenijo. To so mi potrdili tudi na slovenskem Uradu za intelektualno lastnino (Kaluža:15.9.2014 po e-mailu). Vzrok za to je vsaj delno v podcenjevanju mehkih inovacij v preteklosti. Deloma pa tudi v tem, da se na nekaterih področjih mehke inovacije združujejo s funkcionalnimi in so zaščitene preko funkcionalnih. 4. SKLEPNE UGOTOVITVE Mehke inovacije so deležne večje pozornosti šele v zadnjem desetletju, čeprav so jih poznali že prej. So tipična vsebina dejavnosti, ki je označena kot kulturna in kreativna industrija. Gre za panogo, ki je po obsegu zaposlovanja med najmočnejšimi, je zanjo značilna hitrejša rast kot v drugih panogah in v času gospodarske krize manjše zmanjševanje zaposlenosti, jo uradna statistika ne spremlja. Zato ni enotnih opredelitev pojava niti enotne metodologije spremljanja in preučevanja. Potrebno bi bilo mehke inovacije vključiti v mednarodno primerljivo in dolgoročno spremljanje in preučevanje (poleg proizvodnih, procesnih, marketinških in organizacijskih inovacij. To bi spodbudilo tudi statistično spremljanje in preučevanje kulturne in kreativne industrije. Kazalo bi urediti tudi boljšo zaščito intelektualne lastnine s tega področja. VIRI: |