MAG. NATAŠA NOVAK IPAVEC: KOMPLEMENTARNOST KONCEPTOV VSEŽIVLJENJSKEGA IZOBRAŽEVANJA/UČENJA IN TRAJNOSTNEGA RAZVOJA |
Povzetek Znanje in človeški kapital sta v 21. stoletju postala ključna dejavnika razvoja in napredka. V gospodarstvu, ki se giblje z visoko dinamiko, je potrebno nenehno izobraževanje, ohranjanje in posodabljanje znanja in spretnosti, če želimo ostati aktivni in produktivni del družbe. Z vseživljenjskim učenjem postajamo del trajnostnega razvoja družbe, saj posegamo na tri ključna področja: razvoj osebnosti udeležencev izobraževanja in učenja, socialno kohezijo ter gospodarski napredek. Abstract Knowledge and human capital have become key factors in development and progress in the 21st century. In a fast-moving economy, it is necessary to constantly educate, maintain and update knowledge and skills if we want to remain an active and productive part of society. Through lifelong learning, we are becoming part of the sustainable development of society, as we intervene in three key areas: development of the personality of participants in education and learning, social cohesion, and economic progress.
Izobraževanje in učenje sta sorodni dejavnosti, ki se kljub temu po nekaterih značilnostih pomembno razlikujeta. Zastopano je stališče, da je učenje širši pojem in da pomeni izobraževanje eno od možnosti za njegovo izpeljavo. Pri izobraževanju je vloga in dejavnost posameznika (udeleženca) določena od zunaj; v ospredju je pridobivanje znanja, spretnosti, navad ... ter poteka v procesu, ki je praviloma uradno (ni pa nujno) opredeljen s cilji, normiran, strukturiran, predmetno usmerjen, se strokovno organizira in nadzoruje, praviloma s poukom in učiteljem. Ta proces pomembno določajo družbene okoliščine in potrebe. Pri učenju pa je poudarjen antropološki kontekst, ki v ospredje postavlja posameznika. Proces je praviloma individualiziran in temelji na potrebah posameznika in njegovi lastni dejavnosti; to pa ne pomeni, da v procesu niso upoštevane tudi družbene potrebe. Učenje označuje večja širina po več razsežnostih: poteka povsod, zajema vse položaje, okoliščine in priložnosti; vsebine se prepletajo in niso tako načrtno usmerjene na predmet. Postalo je del življenja, je prožno in ne poteka pod strokovnim vodstvom. Učenje označuje večja dejavnost in avtonomnost subjekta. Vrste izobraževanja/učenja lahko prikažemo s shemo, kjer označuje zunanji okvir učenje, v tem pa se zvrstijo različni deleži in oblike izobraževanja. Slika 1: Vrste izobraževanja/učenja Vir: Davies, 1985. Umeščanje različnih vrst izobraževanja, formalnega, neformalnega in priložnostnega, je eno od bolj dinamičnih področij vzgoje in izobraževanja. Razmerje med učenjem in izobraževanjem se je vedno nagibalo v korist učenja, vendar pa nikoli ni bilo toliko možnosti za učenje, kot jih omogočajo trenutne razmere (razvoj IKT, svetovni splet, digitalizacija itd.). 2. VSEŽIVLJENJSKO UČENJE Vseživljenjsko učenje je nov koncept, ki nadgrajuje izobraževanje, kakršno se je razvijalo in oblikovalo v preteklosti, in ponuja tudi šolanju mladih ali formalnemu začetnemu izobraževanju nov izziv. Ko strokovnjaki primerjajo preteklost s sedanjostjo, ugotavljajo, da se dogaja »paradigmatični premik od izobraževanja k učenju«, to pomeni, da ljudje zdaj za dosego svojih učnih ciljev ob formaliziranem izobraževanju vse več posegajo po učenju (Vseživljenjsko učenje in strokovno izrazje, 2008, 9). V Strategiji vseživljenjskosti učenja v Sloveniji je Jelenc (2007, 10) vseživljenjsko učenje opredelil kot »dejavnost in proces, ki zajema vse oblike učenja, bodisi formalno bodisi neformalno in naključno. Poteka v različnih učnih okoliščinah, od rojstva prek zgodnjega otroštva in odraslosti do konca življenja, s ciljem, da se izboljšajo posameznikovo znanje, spretnosti in kompetence, ki jih bo razvijal skozi celotno življenje.« Bistveno je, da udeleženci sočasno razvijajo in dopolnjujejo začetno šolsko in nadaljevalno izobraževanje ter ga kasneje v zrelem obdobju kombinirajo z izobraževanjem odraslih. Skozi prizmo koncepta vseživljenjskega učenja razumemo vsa tri področja kot komplementarna v enem izobraževalnem sistemu, saj koncepta vseživljenjskega učenja brez razvitega sistema izobraževanja odraslih ni mogoče uveljaviti. Prav tako je pomembno, da je izobraževalni sistem bolj odprt in prilagodljiv individualnim učnim potrebam ter interesom posameznika in zagotavlja enakovredne možnosti za razvijanje različnih oblik, metod in vsebin izobraževanja oz. učenja. 3. KOMPLEMENTARNOST IZOBRAŽEVANJA/UČENJA IN TRAJNOSTNEGA RAZVOJA DRUŽBE Trajnostni razvoj je ideja o razvoju človeške družbe, ki nasprotuje potrošni družbi, globalnemu kapitalizmu ter nenadzorovanemu izčrpavanju naravnih virov in onesnaževanju okolja. Koncept temelji na gospodarskem razvoju, socialni pravičnosti in odgovornem gospodarjenju z naravnimi viri tako, da se doseže uravnotežen razvoj družbe, ki zadovoljuje potrebe današnjih generacij, ne da bi pri tem oškodoval možnost prihodnjih rodov. Povezanost izobraževanja in učenja ter družbenega razvoja se utemeljuje z različnimi koristmi, ki jih ima družba, če razvija in podpira izobraževanje in učenje. Številni avtorji najpogosteje opisujejo koristi na naslednjih področjih: gospodarske koristi, politični cilji, družbene, socialne in kulturne spremembe, demokratičnost izobraževanja, profesionalna kompetentnost in mobilnost, ekološke spremembe, tehnološke spremembe, trajnostni razvoj itd. Jelenc (2016, 115–116) jih predstavi na naslednji način: • gospodarske koristi: večja konkurenčnost gospodarstva, učinkovito povezovanje trga delovne sile in razvojnih usmeritev lokalnega okolja, prerazporejanje delovno aktivnega prebivalstva po gospodarskih dejavnostih (od primarnih do kvartarnih), globalizacija trga, manjša občutljivost na nihanja v gospodarskih ciklih; Izobraževanje/učenje, ki poteka vse življenje, ni potrebno le gospodarstvu in za našo osebno rast, temveč tudi za skupno rast in razvoj družbe. Nenehno izobraževanje je nuja za posameznika, organizacije in družbeni napredek v svetu. Koncept trajnostnega razvoja je v sodobni družbi postal stalnica in je vpet v vse nivoje življenja. Nanj se sklicujejo različni strokovnjaki s področja razvoja družbe, kulture, gospodarstva in šolstva na vseh ravneh, zato je treba idejo trajnostnega razvoja razumeti kot vseživljenjski proces. 4. VLOGA IZOBRAŽEVALNIH INSTITUCIJ V VSEŽIVLJENJSKEM UČENJU IN TRAJNOSTNEM RAZVOJU (na primeru višješolskega strokovnega izobraževanja) Naloga šole je razvijanje dejavnosti, ki bodo mladim omogočile, da se bodo učili in si pridobivali izkušnje o podjetništvu, potrebah trgov dela, o odgovornem odnosu do sočloveka in okolice ter okolja. Vzgajala in razvijala naj bi kritično razmišljanje in ga dopolnjevala z učenjem za reševanje problemov. Prevladuje mnenje, da je potrebno v izobraževalnem procesu narediti preskok od generiranja in pomnjenja podatkov k razvijanju samostojnega razmišljanja. Prešli naj bi k višji stopnji znanja, ki je rezultat povezovanja različnih teoretičnih znanj in življenjskih izkušenj. Na ta način udeleženci prek aktivnih oblik učenja hitreje in bolj temeljito pridobivajo temeljne kompetence (temeljno znanje in spretnosti, učne veščine, socialne spretnosti, IKT, aktivno državljanstvo) za kakovostno in aktivno življenje. Naučijo se tudi vzpostavljati in vzdrževati nujno potrebne socialne mreže v življenjskem okolju, soočajo se s pravimi – realnimi življenjskimi situacijami in konflikti, preko katerih razvijajo samostojnost in odgovornost (ACS, 2011). Za vseživljenjsko učenje je pomembno, da pridemo iz šole z jasno in trdno sestavo temeljnega znanja in spretnosti, na katerih lahko gradimo. Učenec naj se v šoli nauči strategij za nadaljnje pridobivanje znanja in reševanje resničnih problemov kot popotnice za svoj trajni osebnostni razvoj in odgovoren odnos do družbe, ki se bo odvijal skozi njegovo celotno življenje. To je mogoče doseči z aktivnimi oblikami učenja, ki jih izvajajo šole in druge izobraževalne institucije. Sem uvrščamo medpredmetno povezovanje, projektno delo, praktično izobraževanje, raziskovalno učenje … Kot primer aktivne in interdisciplinarne oblike učenja navajam praktično izobraževanje na višji strokovni šoli (program ekonomist), ki se izvaja v sodelovanju šole in delovnih organizacij. Obsega 40 % študijskih obveznosti v celotnem višješolskem študijskem procesu. Gre za nadgradnjo teoretičnih in aplikativnih znanj, ki jih študenti dobijo v šoli, v kombinaciji z delovnimi izkušnjami v realnem okolju, kjer navezujejo stike s potencialnimi delodajalci in poslovnimi partnerji ter se učijo iskati nove rešitve za nepričakovane in nepredvidljive situacije, ki se bodo pojavile v njihovem življenju ali na delovnem mestu. Ključna znanja oz. spretnosti za življenjsko uspešnost in družbeno odgovornost, ki jih študenti višješolskega strokovnega programa zasledujejo v tej aktivni obliki učenja (praktično izobraževanje), so naslednja: • Temeljna znanja in spretnosti • Socialne spretnosti • Vseživljenjsko učenje in družbena odgovornost Šola doslej ni razvijala interesa za uspešnost učencev v poklicnem in družinskem življenju obenem s sposobnostjo razvijanja partnerstev, spletanja socialnih mrež, dejavnega odnosa do sveta in njegovih izzivov, varovanja čistega okolja, kulturnejši in skromnejši način življenja s poudarkom na socialni kohezivnosti sodelujočih subjektov v sožitju z naravo oz. etičnostjo vseživljenjskega učenja (Vseživljenjsko učenje in strokovno izrazje, 2008, 42). 5. ZAKLJUČEK Svet, v katerem živimo, se zelo hitro spreminja, zato šolska učilnica ne more biti edini prostor, ki daje človeku znanje, izobrazbo, spretnosti … za vse življenje. Vsakomur se mora ponuditi možnost za izobraževanje in usposabljanje v vseh življenjskih obdobjih v času družbenih in gospodarskih sprememb. Spodbujati je treba posameznikov osebnostni razvoj, integracijo v skupnost in svet, da ima vsak možnost prilagoditi se gospodarskim, družbenim in tehnološkim spremembam. Lokalni in globalni izzivi silijo udeležence vseživljenjskega izobraževanja in učenja k novim načinom reševanja problemov. Cilj vseh deležnikov izobraževalnega procesa je usposobiti udeležence izobraževanja ne le za delo, temveč tudi za življenje. V okviru vseživljenjskega učenja to tudi dosežemo z vsemi oblikami in načini formalnega, neformalnega in priložnostnega izobraževanja in učenja v različnih okoljih, kot so družina, šola, soseska, delovno mesto, družba … Premik k vseživljenjskemu učenju je ključnega pomena, da se približamo družbi, ki je gospodarsko, socialno in ekološko uravnotežena. 6. LITERATURA IN VIRI 1. Davies, A. 1985. Defining Non-formal Education. V: Non-formal Vocational Training. Courier, 34, 23–26. |