IBS Mednarodna poslovna šola Ljubljana
Vabimo vse, ki bi želeli prispevati v IBS poročevalec, da se nam oglasijo s prispevki na info@ibs.si.
2018 > Letnik 8, št. 4
ADAM VENGUŠT, MAG. MEDN. POSL. IN TRAJ. RAZ.: KORPORATIVNA DRUŽBENA ODGOVORNOST |
Povzetek 1 KORPORATIVNA DRUŽBENA ODGOVORNOST Korporativna družbena odgovornost je koncept, ki je v preteklih letih pridobil izjemno pomembno vlogo v naprednejših svetovnih gospodarstvih. Tako je postal pomemben tudi za razvoj evropskih in slovenskih podjetij ter za njihovo uspešno poslovanje. Korporativna družbena odgovornost ne pomeni nekaj, kar bi bilo v današnjem času zgolj pričakovano vedenje, temveč je družbeno odgovorno obnašanje podjetij danes obveza – odgovornost do deležnikov podjetja ter naravnega in družbenega okolja. Podjetja se morajo zavedati, da mora korporativna odgovornost presegati ekonomski interes, če želi podjetje dolgoročno uspešno poslovati, se še nadalje razvijati in biti konkurenčno na tržišču. Glede na to, da je korporativna odgovornost pomemben dejavnik uspešnosti podjetja, saj je povezana tudi z ugledom podjetja in zaupanjem vanj, bomo v nadaljevanju podpoglavij podrobneje opredelili pojem korporativne odgovornosti ter razložili pomen in koristnost le-te v zavarovalništvu. Prav tako bomo predstavili koncepte in modele ter področja korporativne odgovornosti, ter opisali tudi razvoj korporativne odgovornosti skozi preteklost. 1.1 OPREDELITEV POJMA KORPORATIVNA DRUŽBENA ODGOVORNOST V literaturi lahko zasledimo različne opredelitve korporativne družbene odgovornosti. Kot navaja Bohinc (2016, str. 180) se izraz pokriva z različnimi pojmi kot so poslovna etika, korporativno državljanstvo, upravljanje z interesnimi stranmi, socialna uspešnost podjetij, ravnotežje, trajnost in odgovornost. Korporativna odgovornost v širšem smislu vključuje izpolnjevanje sposobnosti podjetij na eni strani do gospodarskih in pravnih vprašanj, ter na drugi strani do etičnih in človekoljubnih vprašanj. Crowther in Aras (2008, str. 10-11) razlagata, da je najširša opredelitev korporativne družbene odgovornosti povezana z odnosom med globalnimi podjetji, vladami držav ter med državljani kot posamezniki. Bolj lokalno pa se po mnenju avtorjev opredelitev pojma ukvarja z odnosom podjetja z lokalnim okoljem, v katerem podjetje deluje. Tretja opredelitev pa je povezana z odnosom podjetja z njegovimi interesnimi skupinami. Avtorja v nadaljevanju tudi navajata, da mora biti korporativna družbena odgovornost prenesena tudi na prihodnje člane podjetja in ne le na sedanje. Prav tako družbena odgovornost zahteva odgovornost do prihodnjih in sedanjih članov v podjetju, v kar je zajeta tudi skrb za okolje, zaradi posledic za druge člane družbe, zdaj in v prihodnosti. Po definiciji Evropske unije pa je korporativna odgovornost podjetij predvsem poseben pristop, v sklopu katerega podjetja vključujejo v svoje poslovanje in svoje odnose z deležniki na prostovoljni osnovi vprašanja glede socialnih in okoljskih vprašanj. Korporativna družbena odgovornost se pojmuje kot spoštovanje človekovih pravic, upoštevanje okoljskih vprašanj, boj proti korupciji in podkupovanju ter spoštovanje etike in zaposlovanja. Pomeni predvsem, da si podjetja pri poslovanju prostovoljno prizadevajo in ne samo na podlagi zakonodaje upoštevati družbene in okoljske potrebe (Bohinc, 2016, str. 181). Hopkins (v Močnik idr., 2017, str. 96) pa navajajo kot poglavitni cilj korporativne družbene odgovornosti oblikovanje vse višjih standardov življenja, ter pri tem ohraniti dobiček podjetja ter koristi ljudi znotraj in zunaj podjetja. Tabakovićeva (2013) opredeljuje korporativno družbeno odgovornost kot ključni dejavnik, ki vpliva na ugled in uspešnost podjetja. Po avtoričinem mnenju pa korporativna družbena odgovornost predstavlja tudi prednost podjetja, saj se družbeno odgovorno podjetje vede etično in si prizadeva prispevati k gospodarskemu razvoju, hkrati pa si prizadeva izboljšati kakovost življenja ne le svojih zaposlenih, temveč tudi lokalne skupnosti in družbe nasploh. Korporativno odgovornost podjetij vidi predvsem kot »usklajevanje različnih interesov deležnikov s cilji in strategijo podjetja.« Namreč podjetja morajo pri svojem poslovanju upoštevati tako interese lastnikov, kot tudi interese delavcev, kupcev, okolja, v katerem poslujejo, širše skupnosti ter ostalih deležnikov. Pri tem je zato pomembno, da podjetja prepoznajo, kdo so njihovi pomembni deležniki, kaj jim je pomembno, ter kakšna pričakovanja imajo. Prav tako morajo preučiti načine, kako pomembne deležnike učinkovito vključiti pri reševanju perečih vprašanj, saj je vključevanje deležnikov izjemnega pomena za nadaljnje uspešno poslovanje podjetja, je pa hkrati tudi zahtevno in pomeni ne nazadnje dodatni strošek. Korporativna družbena odgovornost pomeni predvsem koncept, v okviru katerega bi naj podjetja v svojo politiko poslovanja poleg primarne skrbi za ustvarjanje dobička vključila tudi skrb za zaposlene, skrb za zagotavljanje njihovega varnega delovne okolja in skrb za spoštovanje njihovih človekovih pravic. Korporativna družbena odgovornost pa pomeni tudi odgovoren odnos do poslovnih partnerjev, kupcev, narave in okolja, v katerem podjetje deluje. »Podjetja bi naj presegla meje izpolnjevanja zakonskih zahtev z večjim vlaganjem v človeški kapital, okolje in odnose z vsemi udeleženci. Pri tem bi naj podjetja ravnala družbeno odgovorno prostovoljno, vendar odgovorno, tako da med vsemi udeleženci vzbuja zaupanje« (Bohinc, 2015). 1.2 KONCEPTI DELOVANJA IN MODELI KORPORATIVNE ODGOVORNOSTI V teoriji lahko zasledimo več konceptov in modelov delovanja korporativne družbene odgovornosti in sicer: V naslednjih podpoglavjih bomo podrobneje predstavili koncept trojnega izida in Carrolovo piramido, kot najbolj znana koncepta korporativne družbene odgovornosti. 1.2.1 Koncept trojnega izida Koncept trojnega izida razlaga, da se organizacije naj ne bi ukvarjale zgolj le s tradicionalnim konceptom izida, ki je v povezavi z dobičkonosnostjo, ampak bi morale svoje cilje povezati tudi s problemi v družbi ter z varovanjem okolja. Pri tem lahko ima organizacija učinek na okolje na treh različnih ravneh in sicer na osnovni, organizacijski ter na družbeni ravni. V sklopu osnovne ravni organizacija plačuje davke in spoštuje zakonodajo, pošteno sodeluje z deležniki ipd.. Pod organizacijsko ravnijo je mišljena minimalizacija negativnih učinkov in delovanje v skladu z zakonodajo, kar pomeni, da se organizacija zaveda svojih odgovornosti. Družbena raven pa pomeni odgovornost organizacije za bolj zdravo družbo in pomoč pri odpravi problemov v družbi. Organizacij, ki delujejo tudi na tretjem, družbenem nivoju, je manj, saj so to predvsem tiste organizacije, ki se čutijo odgovorne do družbe in pomagajo odpravljati probleme v njej. Vplivi organizacije na okolje so ponazorjeni na Sliki 1 (Bertoncelj, 2011, str. 113). Slika 1: Učinki, ki jih ima organizacija na okolje, ponazorjeni z valovi v ribniku
1.2.2 Carrolova piramida Geva (2008, str. 7) navaja kot najbolj znan model družbene odgovornosti Carrollovo štiristopenjsko piramido (Slika 2), ki temelji na Maslowovi hierarhiji potreb podjetja in vsebuje štiri dimenzije odgovornosti, razporejene po pomembnosti in sicer: Slika 2: Piramida korporativne družbene odgovornosti Jaklič (2009, str. 280) in Močnik idr. (2017, str. 96) nadalje opredeljujejo, da je ekonomska odgovornost podjetja najpomembnejša in zahtevana, saj zagotavlja osnovo za izvajanje vseh ostalih dimenzij odgovornosti. Ključni deležniki pri ekonomski odgovornosti so lastniki podjetja, vodilo pa je ustvarjanje dobička. V praksi predstavlja ekonomska odgovornost maksimizacijo vrednosti podjetja, odgovorne strateške odločitve ter večanje vrednosti celotnega podjetja. Druga raven, zakonska odgovornost pomeni upoštevanje zakonodaje in je prav tako zahtevana. V praksi pomeni izpolnjevanje vseh zakonov, tudi okoljevarstvenih, izpolnjevanje pogodbenih obveznosti in zaščito potrošnikov. Tretja raven odgovornosti je pričakovana, etična odgovornost in je v dopolnilo zakonski odgovornosti, saj vključuje vse dejavnosti podjetja, ki se od podjetja s strani družbe pričakujejo, vendar niso zakonsko predpisane. Vključuje sprejemanje in izvajanje etičnih načel poslovanja, izogibanje dvomljivih dejavnosti in sprejemanje zakonodaje kot minimalne zahteve. Najvišjo stopnjo odgovornosti podjetja pa predstavlja filantropska odgovornost, ki je zaželena odgovornost in v sklopu katere podjetje izvaja različne aktivnosti, ki so fakultativne narave, kot so sponzorstva in donacije. 1.3 RAZVOJ KORPORATIVNE DRUŽBENE ODGOVORNOSTI Koncept družbene odgovornosti je star približno štirideset let, saj se je začel pogosteje uporabljati v začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja. So pa določene koncepte družbene odgovornosti vlade in podjetja uporabljala že prej in sicer že proti koncu 19. stoletja. Začetek moderne dobe raziskovanja korporativne družbene odgovornosti je postavila izdaja knjige H. Bowena z naslovom Social Responsibilities of the Businessman, ki je zastavila vprašanje, kolikšno družbeno odgovornost se upravičeno pričakuje, da jo lahko prevzamejo poslovneži. Po Bowenu je bila razprava osredinjena na gospodarske odgovornosti, odgovornosti v smeri družbe, skrbi za etična vprašanja ter na prostovoljne in dobrodelne dejavnosti poslovanja. V tej prvi fazi je to ideja o podjetju s sposobnostmi delovanja kot moralnega agenta v družbi, ki odseva in podpira vrednote (Bohinc, 2016, str. 189).
Od leta 1990 dalje je v teorijah in raziskavah postalo prevladujoče predvsem vključevanje deležnikov. Termin korporativna družbena odgovornost je nadomestil nekatere druge termine kot so socialna odzivnost podjetij in socialna uspešnost podjetij. V začetku 21. stoletja se je začelo razmišljati tudi v tej smeri, da je zamisel o socialni obveznosti preozka za učinkovito analizo korporativne družbene odgovornosti, in sicer z izrecno vključitvijo vseh deležnikov v razpravo (Bohinc, 2016, str. 190). Hay in Gray (v Bertoncelj idr, 2011, str. 122-123) pa sta razvoj korporativne družbene odgovornosti razložila v zaporedju treh zgodovinskih obdobij in sicer: 1.4 PODROČJA KORPORATIVNE ODGOVORNOSTI PODJETJA Podjetja so lahko družbeno odgovorna na različnih področjih in sicer družbeno so lahko odgovorna do kupcev oziroma potrošnikov, do lokalne skupnosti v kateri delujejo, do zaposlenih, do konkurentov, do države oziroma vlade, v kateri poslujejo ter do okolja in narave (Jernejčič Dolinar, 2009, str. 311-312). 1.4.1 Korporativna odgovornost do kupcev oziroma potrošnikov Poglaviten cilj vsake organizacije je proizvajati takšne storitve in izdelke, po katerih je povpraševanje na tržišču. Veliko organizacij se na tržišču usmeri le v določen segment kupcev oziroma potrošnikov, kot so na primer kadilci ali potrošniki alkoholnih pijač. Podjetja lahko zaradi želje po zadovoljitvi določene potrebe nevede prekršijo načela družbene odgovornosti. Primer je oglaševanje cigaret, ki lahko mlado generacijo spodbudi in prepriča, da s kajenjem postaneš zrelejši. Korporativno odgovorno podjetje mora torej paziti, kakšen učinek ima oglaševanje na preostali del javnosti, pa tudi zavajajočih reklam ne sme prikazovati (Corporate responsibility brings your ancestors back from the dead, v Klukej, 2009, str. 13). Pričakovanje potrošnikov je, da bodo podjetja zagotavljala nadpovprečno kakovostne, varne in zanesljive izdelke ter storitve. Podjetja pa morajo potrošnike seznanjati z varnostjo oziroma škodljivostjo svojih proizvodov, jih ustrezno embalirati ter tudi pošteno označevati, saj sta varnost in kakovost proizvodov in storitev najpomembnejša za uporabnike. Veliko podjetij ima ustanovljeno tudi službo za stike s strankami, ki skrbi za korporativno odgovornost podjetja s tem, da rešuje pritožbe in reklamacije kupcev po predpisanih postopkih, zbira informacije in jih posreduje pristojnim, ki nato preprečijo ponavljanje napak. Podjetja so prav tako zakonsko zavezana k varovanju osebnih podatkov, izogibati pa se morajo tudi temu, da bi imela monopol na tržišču (Klukej, 2009, str. 13). Po Bertoncelj idr. ( 2011, str. 118) korporativna družbena odgovornost do kupcev oziroma potrošnikov poleg že navedenega vključuje tudi: Menim, da večje kot je odstopanje med delovanjem podjetja in pričakovanji družbe, večje tveganje podjetje nosi. V kolikor je poslovanje podjetja v skladu s pričakovanji družbe, je podjetje nagrajeno z naklonjenostjo družbe, v kateri deluje. Kot navaja Caramela (2018) je potrošnikom pomembno pri izbiri blagovne znamke mnogo več kot le kakovostno blago in storitve. Mnogi dajejo prednost korporativni odgovornosti podjetij in izberejo raje izdelke in storitve družb, odgovorne za pozitivne socialne spremembe v okolju. Dejansko se zgodi, da mnogi celo zavrnejo svoje najljubše družbe, če menijo, da se ne zavzemajo za družbena in okoljska vprašanja. Hayzlett (2016) pa dodatno potrdi navedeno z rezultati raziskave Nielsen, ki je bila izvedena leta 2014 in v kateri je bilo ugotovljeno, da je več kot polovica spletnih potrošnikov izjavila (55 odstotkov), da bi več plačali za izdelke in storitve družb, ki so socialno in okoljsko odgovorne. 1.4.2 Korporativna odgovornost do lokalne skupnosti Lokalna skupnost in podjetje sta ves čas v medsebojni povezanosti in vplivata eden na drugega. Podjetje lahko ima na lokalno skupnost tako pozitiven kot tudi negativen vpliv. Pod pozitivne učinke spada predvsem zaposlitev, ki jo podjetje nudi okoliškemu prebivalstvu, ter proizvodi in storitve, ki jih podjetje proizvaja in so na voljo lokalni skupnosti. Podjetje pa lahko ima na lokalno skupnost tudi negativen vpliv, predvsem v smislu nevarnih izpustov v okolje, slabih odnosov z občinskimi institucijami ali zaradi motečega hrupa proizvodnje (Gračnar, 2013, str. 18). Podjetja izvajajo v sklopu korporativne družbene odgovornosti različne aktivnosti za sodelovanje z lokalno skupnostjo in sicer: Nadomestno delo v neprofitnih organizacijah, h kateremu podjetja spodbujajo svoje zaposlene, da bi postali ambasadorji. Na ta način podjetja pridobijo na ugledu. 1.4.3 Korporativna odgovornost do zaposlenih Zaposleni so najpomembnejši kapital podjetja, saj s svojim delom, znanjem in izkušnjami omogočajo obstoj in razvoj podjetja, zaslužni pa so tudi za ustvarjanje dobička ter uspešnost podjetja. Zaradi navedenega morajo podjetja preudarno izbirati kandidate za delovna mesta, namenjati posebno pozornost izobraževanju in usposabljanju zaposlenih, njihovemu strokovnemu razvoju ter ustvarjanju pozitivne delovne klime v podjetju (Klukej, v Bertoncelj idr, 2011, str.119). Ena izmed pomembnejših komponent korporativne odgovornosti podjetja so namreč kvalitetni odnosi med zaposlenimi in vodstvom v podjetju. Podjetje je videti resnično odgovorno navzven šele takrat, ko je najprej zares odgovorno do svojih zaposlenih. »Kontradiktorno bi bilo, če bi podjetje navzven ravnalo družbeno odgovorno, navznoter pa ne bi spoštovalo niti osnovnih pravic delavcev niti drugih zakonskih določil, ki urejajo odnos med podjetjem in zaposlenimi« (Golob in Podnar, b.l.). Pri korporativno odgovornosti podjetja je vloga zaposlenih dvojna in sicer kaj in na kakšen način lahko zaposleni prispevajo h korporativno odgovornem ravnanju podjetja in kako korporativno odgovorno ravnanje zadeva zaposlene. Podjetja morajo namreč v okviru korporativno odgovornih aktivnosti z zaposlenimi primerno ravnati in sicer: 1.4.4 Korporativna odgovornost do države oziroma vlade Družbena odgovornost podjetij do države oziroma vlade se kaže na več načinov in sicer: 1.4.5 Korporativna odgovornost do okolja Korporativna odgovornost do okolja se kaže v vseh fazah poslovanja podjetja; v fazi razvijanja storitev oziroma izdelkov, v fazi nabave surovin in ne nazadnje tudi v postopku izbire poslovnih partnerjev (Gračnar, 2013, str. 17). Podjetja izvajajo v sklopu korporativne odgovornosti različne aktivnosti, da bi izboljšala ravnanje z okoljem in sicer: 1.4.6 Korporativna odgovornost do konkurentov Podjetja morajo biti družbeno odgovorna tudi do konkurenčnih podjetij v branži. Pri tem bi naj družbena odgovornost do konkurentov po Jernejčič Dolinar (v Bertoncelj, 2011, str. 120) zajemala predvsem: 1.5 POMEN IN KORISTNOST KORPORATIVNE DRUŽBENE ODGOVORNOSTI V ZAVAROVALNIŠTVU Kot navajajo Fras idr. (v Gračnar, 2007, str. 20) obstajata dva poglavitna motiva, zaradi katerih se organizacije odločajo za uvajanje korporativne družbene odgovornosti. Pri prvem motivu gre predvsem za moralno noto, saj v podjetjih prevladuje zavedanje, da delujejo v družbi, od katere so soodvisni in do katere imajo določene odgovornosti – poleg ustvarjanja lastnega dobička še ustvarjanje dodane vrednosti za celotno družbo in trud za izboljšanje kakovosti življenja. Drugi motiv je ekonomske narave, saj družbeno odgovorno ravnanje prinaša organizacijam mnoge koristi. Organizacije, ki se javnosti predstavljajo kot družbeno odgovorne, dosegajo večji ugled in lojalnost med potrošniki, so kot potencialni delodajalec bolj zaželene, zmanjšujejo lastne stroške, emisije in odpadke, ter posledično zmanjšujejo onesnaževanje okolja. Korporativna družbena odgovornost v zavarovalništvu izjemno pomembno vlogo, saj se zavarovalnice ukvarjajo z zelo specifično dejavnostjo. Namreč prodajajo zaupanje v svoje storitve. S sklenitvijo zavarovanja zavarovanci ne prejmejo nič oprijemljivega, zato morajo zavarovalnice zaupanje zavarovancev pridobiti v dolgoročnem procesu. Korporativna družbena odgovornost zavarovalnici omogoča: Glede na opisano se zavedamo, da mora družba PS Zavarovanja d.o.o. spoštovati velik del opisanega v teoriji. Kot deležnik v tem podjetju vem, da se trudimo biti najboljši predvsem v servisu, ki je deležen našim kupcem po prodaji določenega produkta. Še toliko pomembneje je biti dober v tem, ker so kupci tudi naši zaposleni, kjer si ne moreš privoščiti izgube zaupanja, saj bi to lahko pomenilo tudi bistveno slabše poslovne rezultate in slabši nadaljnji razvoj družbe. 1. LITERATURA IN VIRI LITERATURA: Bertoncelj A. et alia (2011) Trajnostni razvoj organizacije. GV Založba, Ljubljana. VIRI: |