IBS Mednarodna poslovna šola Ljubljana
Vabimo vse, ki bi želeli prispevati v IBS poročevalec, da se nam oglasijo s prispevki na info@ibs.si.
2018 > Letnik 8, št. 4
JAN NOVAK, DIPL. MEDN. POSL.: PREDNOSTI IN OVIRE TRAJNOSTNEGA RAZVOJA PRI POSLOVANJU PODJETJA |
Povzetek Ključne besede: trajnostni razvoj, razvoj strategije in implementacija Abstract Key words: sustainable development, development of strategy, implementation 1. Trajnostni razvoj 2. Vidiki trajnostnega razvoja 2.1. Ekonomski vidik Upravljanje trajnostnega razvoja organizacij se z ekonomskega vidika osredotoča predvsem na trajnostno rast. Trenutno je okolje, v katerem deluje večina organizacij, visoko konkurenčno, posledično je tudi boj za pridobitev čim večjega števila kupcev oziroma njihove kupne moči in naklonjenosti hud. Uspeh je mogoče doseči samo s skrbno izbrano strateško pozicijo, h kateri vodi strategija trajnostne rasti. Trajnostno rast Zook in Allen (v Bertoncelj in drugi, 2011, str. 22–25) opredelita kot vzajemno realno rast prihodkov in dobičkov v daljšem časovnem obdobju, hkrati pa mora biti donos za lastnike višji od celotnih stroškov kapitala organizacije. Vrednost se torej ustvari, ko se v določenem obdobju dosežejo vsa tri našteta merila hkrati. 2. 2. Družbeno–politični vidik Družbeno-politični vidik trajnostnega razvoja organizacij je tesno povezan z družbeno odgovornostjo podjetij oziroma s korporativno družbeno odgovornostjo, ki v zadnjih letih postaja pomembnejša predvsem v bolj razvitem delu svetovnega gospodarstva. Zato zanjo obstaja širok spekter opredelitev. Svetovni gospodarski svet za trajnostni razvoj definira družbeno odgovornost podjetij kot nenehno zavezanost organizacije k etičnemu vedenju, ekonomskemu razvoju, izboljševanju kakovosti življenja zaposlenih, njihovih družin, lokalne skupnosti in družbe na splošno. Harrison jo definira kot odgovornost podjetja, da načrtuje in upravlja odnose z deležniki, Davis pa pri družbeni odgovornosti poudari odnos podjetja do vprašanj, širših od zgolj ekonomskih, tehničnih in pravnih zahtev, ki se nanašajo zgolj nanje. Draft omeni tudi dejstvo, da mora podjetje negativne vplive, ki jih povzroča v družbi, prepoznati in jih skušati popraviti, kar lahko v določenem trenutku pomeni, da se odpove delu dobička, še posebej če njegova dejavnost resno slabo vpliva na določeno interesno skupino podjetja (Bertoncelj in drugi, 2015, str. 114–117). Družbena odgovornost podjetij je v interesu podjetja, gospodarstva in družbe. Podjetjem pomaga pri upravljanju tveganj, ustvarja prihranke, omogoča lažji dostop do kapitala, izboljša odnose z deležniki, sposobnost za inoviranje … Hkrati s svojo sonaravno usmerjenostjo in inovativnostjo prispeva tudi k bolj trajnostnemu gospodarstvu, družbi pa omogoča prehod na trajnostni gospodarski sistem in ponuja nabor vrednosti, ki gradijo tesno povezano družbo (Slapnik, Hrast in Mulej, 2017, str. 5). Ob pregledu obstoječe literature na področju korporativne družbene odgovornosti je jasno, da zanimanje krepko raste od leta 2010 naprej, zanjo se zanimajo celo podjetja, ki delujejo v državah v razvoju, saj želijo pripomoči k čim hitrejšemu izboljšanju razmer (Hinson in drugi, 2017, str. 13). Podjetja lahko pri implementaciji družbene odgovornosti upoštevajo več različnih konceptov in modelov. Najpogostejši so koncept trojnega izida, Carrollova piramida, tridelni model družbene odgovornosti podjetij, štirifazni model družbene odgovornosti podjetij, model 3C-SR itd. 2.3. Ekološki vidik Ekološki vidik trajnostnega razvoja organizacije se torej nanaša na sonaravnost, podjetja pa morajo naravne vire upoštevati podobno kot ostala sredstva, ki prispevajo k njihovi rasti in razvoju. Okolje je torej treba preučevati kot posebno obliko kapitala, ki ga moramo ohraniti tudi za prihodnje generacije. 3. Varstvo okolja in okoljsko poslovanje Varovanje okolja v 21. stoletju torej zahteva nov način razmišljanja o onesnaževanju in njegovih vzrokih, obsegu, učinkih in rešitvah. Številne trenutne težave predstavljajo obsežne in zapletene izzive. Primeri okoljskih problemov so slabša kakovost zraka in onesnaženje zaradi rastočega gospodarstva (National Research Council, 2012, str. 4–5) … Varovanje okolja pa ni samo dolžnost posameznika, ampak odgovornost vseh akterjev v družbi, med katere štejemo tudi podjetja. Okoljsko poslovanje je torej del trajnostnega razvoja organizacij (Barbu, 2012, str. 168). Koncept okoljsko učinkovitega poslovanja temelji na okolju prijaznih procesih, ki ustvarjajo dobiček, prihranke, nove poslovne priložnosti, spreminjajo potrošniške navade, dvigujejo konkurenčnost in zmanjšujejo negativne vplive na okolje. Podjetja lahko okoljsko učinkovitost dosegajo na različne načine, med njimi so tudi: zmanjšanje porabe energije, zmanjšanje porabe surovin pri proizvodnji izdelkov in izvajanju storitev, zmanjšanje porabe nevarnih sestavin, omogočena ponovna raba surovin, uvedba trajnostne rabe obnovljivih virov, podaljšanje življenjske dobe izdelkov in storitev (Pribaković Borštnik in drugi, 2004, str. 172–175) … Ideja okoljskega poslovanja je torej, da organizacije vodijo svoje okolju prijazne procese tako, da ob tem ustvarjajo dobiček. Pri tem je pomembno, da učinkovito ravnajo z energijo, vodo, odpadki, pomembno je tudi ekološko nadziranje in seveda spremljanje zakonodaje. 3.1. Okoljska zakonodaja Cilj Evropske unije je na področju okolja doseči predvsem visoko stopnjo varstva okolja kot celote, kar je razlog za uporabo več instrumentov in predpisov. Podjetja so na primer sama odgovorna za pridobitev vseh potrebnih dovoljenj, ob neizpolnjevanju dolžnosti pa jih doletijo sankcije. Obvezno morajo tudi objavljati okoljske podatke, ki morajo biti javno dostopni, tako da imajo vsi vpogled v emisije konkurenčnih podjetij ipd. (Leban v Blatnik, 2004, str. 16–17). 3.2. Standardi in certifikati Podjetja morajo med drugim spremljati in natančno preučevati tudi zakonodajno dokumentacijo. Pri spremljanju pravil na področju varstva okolja jim lahko na primer pomagajo standardi ISO. Mednarodna organizacija za standardizacijo (angl. International Organization for Standardization) je prva standarda iz skupine standardov ISO 14000 izdala že 1. septembra 1996. Ta standarda sta ISO 14001 in ISO 14004, ki se nanašata na sisteme ravnanja z okoljem in njihovo ocenjevanje. Standard ISO 14001 je sistem ravnanja z okoljem, ki podaja zahteve za obvladovanje zakonodajne dokumentacije in zahteva, da podjetje vzpostavi postopek za prepoznavanje zakonskih zahtev in njihovih morebitnih sprememb, ISO 14004 pa vsebuje splošne napotke, ki organizacijam pomagajo pri vzpostavljanju, implementaciji in izboljševanju sistema ravnanja z okoljem (Pribaković Borštnik in drugi, 2004, str. 47–50). Poleg certifikatov, ki jih podjetja pridobijo z upoštevanjem standardov ISO, obstaja tudi veliko drugih, ki so lahko na primer povezani z družbeno odgovornostjo podjetja ipd. Eden izmed bolj znanih je certifikat Družbeno odgovorno podjetje, pa tudi certifikata Družini prijazno podjetje in Zdravju prijazno podjetje. Organizacije se zaradi naraščajoče skrbi za varovanje okolja zagotovo vedno bolj odločajo za standarde, saj ima odnos do narave za njihove deležnike vedno večjo vlogo pri odločitvah o sodelovanju ali nakupu. S pomočjo certifikatov dokažejo, da so ozaveščene in razumejo vpliv, ki ga lahko imajo na okolje, hkrati pa certifikati dokazujejo, da delujejo sistematično in so odgovorne do okolja. 3.3. Okoljska ekonomika Razvoj okoljske ekonomike se je začel že v 18. oziroma 19. stoletju, ko so klasiki omenjali zemljo oziroma celotno okolje kot pomemben dejavnik gospodarske rasti, zavedali pa so se tudi njene količinske omejenosti in možnosti, da se njena kakovost lahko spremeni. Kot rešitev so omenjali znanje, saj bi lahko z njegovo pomočjo odkrili nove naravne vire. Neoklasični modeli gospodarske rasti zemlje niso upoštevali, se je pa preučevanje naravnih virov s stališča optimalne izrabe pojavilo v 70. letih 20. stoletja, kar velja za temelj ekonomike naravnih virov, ki je eden izmed pomembnejših delov okoljske ekonomike (Bertoncelj in drugi, 2015, str. 200–203). 4. Korporativni trajnsotni razvoj Od sodobnih podjetij se torej skoraj pričakuje, da bodo s svojimi poslovnimi dejavnostmi prispevala k razvoju družbe. Poseben poudarek je namenjen večjim korporacijam, ki imajo zaradi svoje velikosti močan vpliv na družbo. Če takšna podjetja v svojo strategijo ne vključijo družbeno odgovornih dejanj, to pogosto pomeni, da njihovo delovanje ni usmerjeno dolgoročno, kar je slabo tudi za splošno uspešnost podjetja (Mišura, Buterin in Cerović, 2018, str. 157). Po letu 1990 so začela podjetja zaradi vedno večje ozaveščenosti o pomenu trajnostnega razvoja in zelenih praksah delovati bolj etično in družbeno odgovorno. Organizacijam je torej postajalo vedno pomembneje, da postanejo zelene. "Postati zelen" pomeni slediti praksam, ki spodbujajo ekološko odgovoren način življenja in pomagajo pri varstvu okolja ter ohranjanju naravnih virov. Zato so podjetja začela uporabljati okolju prijazne materiale, vedno bolj pa tudi poudarjajo zmanjšanje onesnaževanja okolja in ekološko pakiranje (Verma, Dixit in Singh, 2018, str. 41–42). Okolju prijazno poslovanje je torej postalo eno izmed pomembnejših vprašanj v različnih organizacijah. Kljub temu nekatera podjetja na trajnostno delovanje še vedno gledajo kot na manjšo skrb znotraj širšega managementa odnosov, namesto da bi ga dojemali kot nekaj, kar vodi strukturne spremembe znotraj korporacije (Adams, 2006, str. 3). V povezavi s trajnostnim razvojem in podjetji, ki poslujejo v skladu z njim, lahko pogosto zasledimo pojem korporativna trajnost. Ta pojem se nanaša na vlogo organizacij pri izpolnjevanju programa trajnostnega razvoja oziroma prenos koncepta trajnostnega razvoja na poslovno raven. Njen pomen je poudarila tudi Organizacija združenih narodov, ki je v svojih univerzalnih načelih UN Global Compact korporativno trajnost opredelila kot koncept, ki podjetju zagotavlja dolgoročno vrednost na finančnem, družbenem, okoljskem in etičnem področju (Bertoncelj in drugi, 2015, str. 140–142). 4.1 Razvoj strategije in implementacija V drugi fazi pa se pozornost preusmeri ravno v doseganje prednosti pred konkurenti. To lahko dosežejo tako, da izboljšajo svoj družbeni in okoljski nastop. Razpoložljive vire torej uporabljajo bolj učinkovito in so hkrati družbeno odgovorni, kar privede do izboljšane kakovosti izdelkov, kot rezultat rekonstrukcije procesov in izdelkov pa dosežejo tudi večjo dobičkonosnost. V tretji fazi podjetja integrirajo družbeno in okoljsko komponento tako, da postaneta del podjetja. To pomeni, da vse težave, povezane z družbo in okoljem, postanejo tako pomembne, da so vpete v vsakdanje delovanje podjetja in se o njih dnevno odloča. Strategije korporativne trajnosti se uporabljajo za oblikovanje politike podjetja, spremembo korporativne kulture in integracijo trajnostnega razvoja v odločitve managerjev v celotnem podjetju. S pomočjo take strategije torej podjetje lažje spremeni svoj način delovanja in zmanjša količino odpadkov, zmanjša vplive na okolje in s svojimi investicijami prispeva k izboljšanju dobičkonosnosti na dolgi rok (Epstein, 2008, str. 64–67). 4.2. Korporativno poročanje Ozaveščena javnost torej od podjetij pričakuje, da bodo o svojem delovanju in hkrati vplivih na posamezne deležnike in naravno okolje redno poročala. Korporativno poročanje je zelo pomemben del poslovanja organizacije, saj poskrbi, da njeni deležniki dobijo točne in pravilne podatke neposredno od organizacije ter si posledično ustvarijo mnenje na osnovi teh informacij. Poročanje veliko pove tudi o stabilnosti in perspektivnosti podjetja ter hkrati pomaga pri obveščanju vseh deležnikov. Z dobrim delovanjem in kakovostno sestavljenim poročilom lahko korporacija pritegne nove poslovne partnerje, pridobi več kapitala, kupcev, ohranja stike z oblikovalci politike, dobi povratne informacije deležnikov o dosežkih podjetja, okrepi lojalnost in pripadnost, pridobi legitimnost v družbi, združi povečano dobičkonosnost s skrbjo za družbo, ob upoštevanju rezultatov pa so zagotovljene tudi nenehne izboljšave. Oblike poročanja delimo na obvezne, spodbujene in prostovoljne. Obvezno poročanje je vezano na zakonske in druge predpise, spodbujeno spodbujajo predvsem deležniki, ki si želijo določenih informacij, za prostovoljno pa se odločajo podjetja sama. Pri prostovoljnem poročanju se lahko pojavijo težave, če podjetja regulirajo poročilo na način, da vsebuje samo zanje pozitivne ali pa zavajajoče informacije (Bertoncelj in drugi, 2015, str. 154–156). 5. Prednosti trajnostnega razvoja Eden od prednostnih ciljev vseh podjetij je seveda dobičkonosnost in nič drugače ni niti pri trajnostnih podjetjih. Trajnostne strategije so usmerjene v kratko- ali dolgoročni uspešen finančni nastop. Obsežne raziskave so pokazale, da izboljšanje trajnostne strategije vpliva na finančne rezultate podjetij tako z višjimi prihodki kot nižjimi stroški. Stroški se lahko znižajo s trajnostnim managementom, ki vpliva na manjšo porabo vode in elektrike ter zmanjšanje proizvedenih odpadkov in nižje stroške recikliranja. Sonaravna podjetja se redkeje srečujejo tudi z različnimi kaznimi, povezanimi z okoljskimi prekrški. Prav tako se organizacije, ki se aktivno ukvarjajo tudi s skrbjo za zaposlene, kar je značilno za trajnostna podjetja, manj pogosto srečujejo z absentizmom, zamujanjem, nizko produktivnostjo in zdravstvenimi stroški. Višje prihodke pa lahko povežemo z dejstvom, da je potrošnikom vedno bolj pomembno trajnostno delovanje podjetij in pogosto ravno na osnovi tega izbirajo med konkurenti (Epstein, 2008, str. 55–56). Prednosti lahko razdelimo v več kategorij (Epstein, 2008, str. 250–252): Trajnostno odgovorno ravnanje lahko podjetjem torej prinese tudi očitno konkurenčno prednost, saj skozi natančen pregled produktov in procesov, ki so potrebni pri prehodu v sonaravno delovanje, organizacije bolj natančno ocenijo vplive, ki jih imajo na okolje in družbo. Tako lažje najdejo načine, da hkrati zmanjšajo negativne vplive na okolje in družbo ter izboljšajo dolgoročno finančno učinkovitost. S tem se pokažejo kot boljši od konkurence in ustvarijo boljše odnose z deležniki (Epstein, 2008, str. 108–110). Podjetja, ki delujejo sonaravno, močno zmanjšajo škodljive vplive na okolje, ki bi jih imela, če ne bi poslovala v skladu s trajnostnim razvojem. Te organizacije ravno tako skrbneje pregledujejo in nadzorujejo svoje delovanje, bolje sodelujejo z deležniki, zbujajo več zaupanja ter imajo boljše odnose med zaposlenimi in vodstvom (OECD, 2014, str. 7–9). Trajnostni razvoj tudi predvideva, da bo podjetje s svojim delovanjem in z različnimi projekti prineslo koristi široki skupini svojih deležnikov. Študije kažejo, da je proces sooblikovanja zelo pomemben, saj se skozenj v projekte vključijo pomembne interesne skupine. V tem procesu se ustvarjajo koristi za vse udeležene, pri tem pa je treba upoštevati skupno vizijo in pristop, ki ustreza vsem udeležencem. Ko je proces ustvarjanja družbenih, ekonomskih in okoljskih prednosti kompatibilen s pristopom deležnikov, imajo od tega koristi vsi, kar pripomore tudi k boljšemu ugledu in odnosom (Keeys in Huemann, 2017, str. 1196–1197). Veliko prednosti podjetjem prinaša tudi družbeno odgovorno ravnanje. McWilliams in Siegel sta družbeno odgovornost definirala kot eno izmed boljših strategij diferenciacije. Potrošniki namreč pogosto podpirajo družbeno odgovorne organizacije, na ostale pa so odzivajo bolj negativno. Zato so na primer pripravljeni plačati več za storitev ali izdelek, ki je proizveden v organizaciji, katere dejanja so skladna z njihovimi prepričanji in pričakovanji. Rezultati različnih analiz so pokazali, da družbena odgovornost podjetja pozitivno vpliva na naslednjih sedem področij (Bertoncelj in drugi, 2011, str. 130–131): 6. Ovire pri trajnostnem razvoju Ena izmed ovir je zagotovo ta, da je težko natančno določiti, koliko dobička je podjetju prineslo samo trajnostno delovanje. Stroški in dobički so povezani z vsemi deli organizacije in zato niso umeščeni v en sam del poslovanja. Hkrati je veliko prednosti trajnostnega razvoja neoprijemljivih, zato jih je še teže izmeriti. V primerjavi s stroški proizvodnje, ki jih je relativno lahko izračunati, je na drugi strani vpliv organizacije na celotno družbo izredno težko oziroma skoraj nemogoče natančno opredeliti, sploh v denarnih enotah. Poleg tega so prednosti pogosto dolgoročne in jih je težko povezati s trenutnim delovanjem podjetja (Epstein, 2008, str. 143). Težavo predstavlja tudi sama implementacija strategije trajnostnega razvoja, saj je zelo težko narediti kompromis med družbenim, okoljskim in ekonomskim vidikom. Težko je predvideti, kako se bodo na spremembe odzvali določeni deležniki, izziv je spremeniti korporativne prioritete. Najpogosteje na začetku ni povsem jasno, koliko stroškov bo nastalo z implementacijo, saj se neprestano spreminjajo (Epstein, 2008, str. 252). Burnes (v Gallota in drugi, 2016, str. 1) navaja, da med 40 in 70 % iniciativ za trajnostni razvoj ni uspešno implementiranih. Eden izmed razlogov je, da se želijo podjetja osredotočiti na eno samo področje ali pa se trajnostnemu razvoju posveti izključno en sektor v organizaciji. Med zaposlenimi ni dovolj interakcij v povezavi s procesi, ki so potrebni za uspešno izvedbo. Za izboljšanje odstotka uspešnosti bi potrebovali bolj sistematičen pregled procesov in celosten pristop k implementaciji. Kot možno oviro pri trajnostnem poslovanju podjetij lahko omenimo tudi precej obsežno zakonodajo na tem področju. Regulativno gradivo je zelo kompleksno, saj je sestavljeno iz različnih zakonov, uredb, pravilnikov, navodil, odredb, standardov, predpisov lokalnih skupnosti … Zunanji regulativni dokumenti so velikokrat preliti še v notranjo regulativno dokumentacijo, kar pomeni, da je zakonodaja močno prepletena, področje pa težko obvladljivo (Pribaković Borštnik in drugi, 2004, str. 13–16). Podjetja so poleg tega tudi sama odgovorna za pridobitev vseh potrebnih dovoljenj, obvezna je tudi objava okoljskih podatkov, ki morajo biti javno dostopni (Leban v Blatnik, 2004, str. 16–17). To pomeni, da je treba področje nenehno spremljati in se prilagajati, zato je nujno, da podjetja zaposlijo strokovnjake s tega področja. Kot pomanjkljivost lahko omenimo tudi subvencije. Z njimi se doseže zmanjšanje stroškov proizvodnje proizvajalcem ali povečanje cene, ki jo proizvajalec prejme za svoj proizvod. Težava je, da subvencije pogosto prejmejo tista podjetja, ki imajo na okolje škodljive vplive in ne omogočajo sonaravnega razvoja. Tukaj se kaže negativen vpliv subvencij predvsem na okoljski vidik trajnostnega razvoja (Bertoncelj in drugi, 2011, str. 196–199). Subvencije torej pogosto spodbujajo porabo izdelkov, ki negativno vplivajo na okolje. Zato lahko podvomimo o njihovi pravičnosti in se vprašamo, ali ne bi bile učinkovitejše, če bi jih usmerili v sonaravnost in tako omogočili zmanjšanje stroškov tistim podjetjem, ki delujejo za dobro prihodnost človeštva. LITERATURA |