IBS Mednarodna poslovna šola Ljubljana
Vabimo vse, ki bi želeli prispevati v IBS poročevalec, da se nam oglasijo s prispevki na info@ibs.si.
2020 > Letnik 10, št. 2
KARIN VOGRIČ: NAČINI IN POMEN VARSTVA OTROK V POSEBNIH RAZMERAH V SLOVENIJI |
Povzetek Sedanje razmere v družbi so nas pripeljale do razmišljanja, kako organizirati varstvo otrok v posebnih razmerah. S pojavom virusa SARS-CoV-2, ki povzroča bolezen covid-19, in ukrepov, povezanih z njim, smo prišli na idejo, da bi raziskali različne načine in nasploh pomen varstva otrok v tovrstnih razmerah. Naša raziskava je temeljila na anketnem vprašalniku, razposlanem preko družbenih omrežij. Z rezultati smo prišli do zaključkov, da je staršem zanimiva storitev varovanja otrok v poslovnih objektih (blizu njihovega delovnega mesta) ali podjetjih (ob upoštevanju vseh varnostnih ukrepov) v posebnih razmerah, kamor uvrščamo tudi epidemijo covida-19. Novo storitev lahko obravnavamo kot izziv, s katerim razvijamo nove rešitve. S konkretno storitvijo lahko zagotovimo otrokom kakovostno varstvo, starše pa razbremenimo v položajih, ki pridejo na hitro, nenačrtovano in jim lahko povzročijo velike težave. Za otroke bi bili prioriteti varstvo in kakovostno vzgajanje. Poleg vzgoje pa vedno potekata tudi izobraževanje in socializacija, kjer otroci razvijajo vse sposobnosti, ki bi jih morali razvijati v primarni fazi. Starši poleg tega ne bi imeli skrbi, saj ne bi bili oddaljeni od otrok, ti pa bi se lažje vključili v vrtec, saj bi vedeli, da so njihovi starši v bližini. Za starše bi bil to manjši stres, saj bi ob prihodu v službo hkrati oddali otroka v varstvo. Ne glede na vse bi bil to uspeh ne le za otroka, ampak tudi za starše. Ključne besede: družina, varstvo, posebne razmere, covid-19 Abstract The circumstances under which we have all been found today have led us to thinking how to organise child care in such situations to help parents and children. With occurrence of virus Covid-19 and all the measures connected to it, we have come to an idea to research the different ways and general meaning of child care in such circumstances. Our research was based on a questionnaire sent to parents via social media. Its results have led us to believe that child care at the place of work or its vicinity (bearing all safety measures) is the most interesting to working parents in need of child care under special circumstances such is the Covid-19 pandemic for example. Providing quality child care service under these types of unpredictable situations is a challenge and we are trying to find optimal solutions. We would like to provide quality child care solution to relieve the parents who are hugely affected with this kinds of situations and which cause them a lot of stress. For children, priorities are safety, quality child care, education, socialisation and development of children’s abilities. The vicinity of the child care services is important for parents, who do not have to worry about taking and picking up their children in time, but also for children, who have less trouble staying at child care, knowing that their parents are near. This type of child care is much less stressful for parents as well as children and would help them face the special circumstances with less trouble. Key words: family, child care, circumstances, Covid-19 VARSTVO OTROK V SLOVENIJI IN EVROPI Obdobje otroštva predstavlja obdobje vzgoje in izobraževanja, s katerim najbolj vplivamo na otrokov razvoj. Kakovost vzgoje in varstva predšolskih otrok je močno odvisna od učinkovitosti poučevanja. V vseh evropskih državah veljajo pedagoške smernice, ki pripomorejo k razvoju otrok tako v prvih treh letih kot v starosti od štirih do šestih let. V starejših skupinah so uvedeni programi, povezani z osebnim, čustvenim in socialnim razvojem ter jezikovnimi spretnostmi otrok (EACEA, 2014). Za nekatere je vzgoja prenašanje izkušenj starejših generacij na mlajše. Spet drugi pravijo, da je to proces vplivanja na otroke in mladino, ali pa jo opredelijo kot proces oblikovanja človekove osebnosti. V Sloveniji potekata obe vrsti vzgoje, prevladuje pa namerna, s katero želijo vzgojitelji otroke nečesa naučiti in jim s tem zastavljajo cilje, ki jih čez leto osvojijo. V Sloveniji imamo dobro razvito organizirano predšolsko vzgojo, kar se kaže tako v obsegu kot v kakovosti predšolske vzgoje v primerjavi s svetom (Vidmar Batič, 2012). V Sloveniji je poudarek na vzgoji, izobraževanju in socializaciji otrok. S temi procesi vzgojitelji s pomočjo namernih dejavnosti dosegajo določene cilje. Tudi zaradi tega smo v Sloveniji tako dobro razviti in organizirani. Predšolska vzgoja je urejena z Zakonom o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ter Zakonom o vrtcih. Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ureja pogoje za opravljanje varstva ter določa način upravljanja in financiranja na vseh področjih vzgoje in izobraževanja. Zakon o vrtcih pa ureja predšolsko vzgojo, ki poteka v javnih in zasebnih vrtcih (naloga vrtcev, cilji in načela, vrsta možnih programov v vrtcih, financiranje, pogoji za izobrazbo strokovnih delavcev, delovna obveznost vzgojitelja in pomočnika vzgojitelja, zbiranje in varstvo osebnih podatkov v vrtcu ipd.). V Evropi ima večina otrok zagotovljeno mesto v vzgoji in varstvu. Ponekod je vključevanje v organizirano varstvo pred vstopom v šolo celo obvezno. V večini evropskih držav sta vzgoja in varstvo ločena po starostnih obdobjih otrok. V skupini starejših otrok so uvedene smernice za izobraževanje (EACEA, 2014). Evropska strategija zavzema stališče, da je treba zagotoviti kakovostno predšolsko vzgojo in s tem dober začetek. V raziskavi iz leta 2013 je bilo ugotovljeno, da obstaja povezava med vključenostjo v predšolsko vzgojo in varstvom ter dosežki učencev in njihovim ozadjem. Zato je organizirano varstvo otrok v skupinah pomembno (EACEA, 2014). Otroci, ki so ločeni po starostnih obdobjih, se tudi lažje razvijajo, saj s prijatelji spoznavajo nov svet in se tako izobražujejo. Način in težavnost dela v starejših skupinah se razlikujeta od načina dela in težavnosti v mlajših skupinah. Da so otroci ločeni, je bolje za njihov razvoj, saj je program prilagojen njihovi starosti. Če bi bili vsi skupaj, bi se lahko mlajši počutili, kot da zaostajajo, saj še niso razvili nekaterih sposobnosti. V raziskavi iz leta 2016 o dodatni storitvi varovanja otrok v poslovnih prostorih je slovenska avtorica prišla do zaključka, da bi bila v Sloveniji tovrstna storitev dobrodošla. Glede na sedanje razmere v Sloveniji lahko sklepamo, da bi bila zadeva tudi danes aktualna. Pri pregledu strokovne literature smo prišli do podatka, da je epidemija covida-19 v 90 % povzročila zapiranje vrtcev in šol po vsem svetu (Unesco 2020 v Jessen in Waights, 2020). Posledično se je nenadno povečala odgovornost staršev za varstvo otrok. Posledice se lahko kažejo v stabilnosti družine, splošni blaginji in otrokovem razvoju. Podpora družinam, kot je varstvo otrok v posebnih razmerah, se kaže v socialno čustvenih sposobnostih otrok, ohranjanju delovnih razmerij, predvsem za ženske, ohranjanju družbene enakosti, razporeditvi prostega časa in podobnem (Jessen in Waights, 2020). Z anketo utemeljujemo, da bi vsem staršem, ki morajo v oteženih pogojih še vedno hoditi v službo, varstvo otrok prišlo prav. V razmerah covida-19 bi se počutili bolj varne, če bi bili otroci v njihovi bližini. UVEDBA VARSTVA OTROK V POSLOVNIH OBJEKTIH IN PODJETJIH Varstvo otrok v poslovnih objektih ali podjetjih lahko obravnavamo kot novo storitev, pri kateri moramo biti zelo pozorni na njeno načrtovanje. Veliko pozornosti je treba posvetiti okolju organizacije in pogojem njenega delovanja, saj se ti spreminjajo iz dneva v dan. Na nek način postaja načrtovanje skupaj z upravljanjem in poslovodenjem vse pomembnejše za obstoj organizacije (Kotler, 2004). Uvedba nove storitve mora biti v osnovi skrbno zastavljena in pripravljena, saj se s tem zagotavljata uspešnost organizacije in zadovoljstvo uporabnikov (Domadenik, 2016). Uvedba nove storitve zahteva skrbno načrtovanje, ki zajema marketinške raziskave, določitev načina varstva otrok, časovni okvir, oblikovanje starostnih skupin otrok, upoštevanje zakonodaje in predpisov, strokoven kader itd. [2] Pred uvedbo nove storitve je treba preveriti dejavnike, ki vplivajo na njeno uspešnost. Pomembni so zmožnost organizacije, učinkovito upravljanje znanja, trženje, integriranje, inoviranje in podobno. Ravno tako je pomemben skrbno pripravljen načrt poteka nove storitve, ki omogoča opredelitev dejavnikov izvajanja in upravljanja storitve, predstavitev celotnega procesa in opredelitev časovne izvedbe storitve ter z vsemi vsebovanimi elementi povečuje kakovost storitve (Domadenik, 2016). Tabela 1: Aktivnosti v zvezi z uvedbo nove storitve »varstva otrok«
Za namen raziskave smo na podlagi predhodnih raziskav izdelali anketo, ki je bila razposlana preko družbenih omrežij. Pri analizi smo upoštevali 170 ustrezno izpolnjenih anketnih vprašalnikov. Anketiranci so se opredelili glede spola (167 žensk, 3 moški), izobrazbe (48 oseb ima srednješolsko izobrazbo, 49 jih ima višjo ali visoko, 63 oseb ima fakulteto ali magisterij VII, magisterij in doktorat pa 10 oseb) ter po vrsti gospodinjstva, v katerem živijo (2 živita sama, 19 jih živi skupaj s partnerjem, 141 je družin, 6 jih živi s starši, 2 se nista opredelila). Iz rezultatov je razvidno, da starši v času covida-19, kar obravnavamo kot posebne razmere, niso imeli večjih težav pri zagotavljanju varstva svojih otrok. Se pa zdi veliki večini anketirancev (78 %) zanimiva ideja varovanja otrok v poslovnih objektih (blizu njihovega delovnega mesta) ali podjetjih (ob upoštevanju vseh varnostnih ukrepov) v času covida-19. Mnenje zainteresiranih za tovrstne storitve je, da je zelo pomembna varnost otrok, obrok v času varstva, kakovost prehrane ter nekoliko manj izkušenost osebja, ki varuje otroka, ter interesne dejavnosti. Velika večina anketirancev (92 %) je mnenja, da so usmeritve strokovnih delavcev (vzgojitelji, pedagoški delavci) kot pomoč staršem pri vzgoji in izobraževanju pomembne. Pri izbiri vrste varstva otrok v posebnih razmerah bi se več kot polovica anketirancev odločila za varstvo v poslovni stavbi ali podjetju blizu delovnega mesta, 32 % bi se jih odločilo za varstvo doma (brez rednega dela staršev v službi) in ob tem upoštevanje usmeritev strokovnih delavcev glede vzgoje, nekaj anketirancev pa se ne bi odločilo za nič od navedenega. Iz navedenega lahko sklepamo in zaključimo, da so si starši sicer organizirali in zagotovili varstvo otrok v času covida-19. Vseeno pa bi uporabili storitev varovanja v poslovnih objektih ali podjetjih, če bi v tem času ta možnost obstajala. Anketiranci so v podobni predhodni raziskavi leta 2016 v Sloveniji pokazali zainteresiranost za posebne oblike varstva otrok. Veliko pozornosti so namenili kakovostni prehrani, nekoliko manj pa interesnim dejavnostim v času varstva. Do zelo podobnih rezultatov smo prišli tudi z našo raziskavo in smo tako ugotovitve predhodnih raziskav potrdili. RAZPRAVA IN ZAKLJUČEK Za izvedeno raziskavo smo se odločili, ker nas je izbruh covida-19 prisilil, da ob hitro uvedenih ukrepih države razmislimo, kako organizirati življenje doma, uskladiti službene obveznosti in varstvo otrok. Izvedena raziskava in primerjava s predhodnimi tovrstnimi raziskavami je lahko koristna za vzgojitelje, učitelje in ostale pedagoške delavce ter nenazadnje tudi za starše. Vsekakor pa predstavlja novo dimenzijo pogleda na varstvo otrok v posebnih razmerah, kot je epidemija covida-19, in razmislek za uspešno organizacijo varstva otrok v tovrstnih razmerah. V naši raziskavi se nismo dotaknili financiranja varstva, kar lahko predstavlja izziv za nadaljnje raziskovanje in primerjavo z ostalimi državami. Ravno tako bi v prihodnosti lahko podrobneje proučili t. i. ranljive skupine, ki jih v naši raziskavi nismo obravnavali ločeno. Za otroke bi bili prioriteti varstvo in kakovostno vzgajanje. Poleg vzgoje bi potekala tudi izobraževanje in socializacija, kjer bi otroci razvijali vse sposobnosti, ki jih običajno razvijajo v primarni fazi. Starši ne bi imeli skrbi, saj ne bi bili oddaljeni od njih, in bi se lažje posvetili delu. Otroci pa bi se lažje vključili v vrtec, saj bi vedeli, da so njihovi starši v bližini. Za starše bi bil to manjši stres, saj bi ob prihodu v službo hkrati oddali otroka. Ne glede na vse pa bi bila to zmaga ne le za otroka, ampak tudi za starše. Viri:
|